Rundt regnet alle iværksættere, som læser med her, har en superfed ide, som helt sikkert kan gøre livet lettere for forbrugeren på den ene eller anden måde. Om du har genopfundet den dybe tallerken – nu endnu dybere, eller om du har spottet den helt nye digitale trend og sigter efter at vippe Facebook af pinden, så er det vigtigste af alt at investorer og kunder kender til dit produkt, og får lyst til komme med på din rejse.
Her kan iværksættere lære meget fra sportens verden – de er nemlig specialister i at give forbrugere fede oplevelser, som sidder fast i hukommelsen. Samtidig er sportsklubber nogle af de bedste til at skabe kendskab til deres events og promovere sig selv online.
Herunder følger 3 simple og eksekverbare tricks, som du kan bruge, hvis du vil invitere investorer og kunder indenfor og opleve dit produkt. Samtidig får du kan tips til at bruge online markedsføring, så du kan få en helt ny kontaktflade med dine forbrugere og interessenter.
Ram forbrugeren der, hvor de er mest – online
Hvad end dit produkt er, hvem end din målgruppe er, så skal du som iværksætter overveje, hvordan du udbreder kendskabet til dig og dit produkt.
Der findes selvfølgelig mange måder at gøre dette på, og folk har forskellige budgetter at arbejde med – men en metode, der har virket for mange iværksættere gennem tiderne, er at invitere interessenter indenfor og præsentere sig selv og sit fantastiske nye produkt.
Der er mange måder man kan gribe det an at planlægge og afvikle et event. Men en ting er sikkert, og det er at du gerne skulle få folk til at komme til dit event.
Her er den billigste og oftest mest effektive løsning, i hvert fald for mindre firmaer, at promovere det online. Så, hvis du ikke har råd til dyre TV-spots, store bannerreklamer eller tid til at lave håndskrevne invitationer til alle, er det heldigvis heller ikke her du nemmest rammer netop dine forbrugere.
Det er der store chancer for at du bedst gør online. Og, det er den sidste nye trend indenfor marketingbranchen, at man skal være online, for at få mest value for money i sin markedsføring. Derfor burde du undersøge, hvordan du kan udnytte mulighederne online markedsføring tilbyder, i form af målretning og hyper segmentering af din markedsføring, hvor du kan ramme din målgrupper meget mere specifikt, end nogen form for analog markedsføring kan tilbyde.
Afviklingen af dit event – hvad iværksætteren kan lære fra sportens verden
Når du nu har promoveret dit event online, og folk har tilmeldt sig, kommer turen til planlægning og afviklingen.
Måske tænker du: Hvad har min idé med nogen som helst sportsgren at gøre. Det har du måske ret i, men det vi kan lære fra sportens verden, er hvordan man skaber et event, som påvirker alle menneskets sanser – og det er det vi skal bruge i vores markedsføring og specielt vores eventplanlægning.
Hvad der menes med dette er, at det er bevist at, jo flere af menneskets 5 sanser du formår at aktivere, des klarere vil du stå i folks hukommelse.
En nem løsning kunne være, at du lader folk røre og føle dit produkt. Evt. kan du lade dine gæster sammenligne, med lignende produkter, så de kan føle, hvordan dit produkt er bedre end mere standard konkurrenter.
Du skal selvfølgelig sørge for at synssansen også aktiveres. Det giver måske sig selv, men sørg for at få produceret bannere, kopper, servietter med dit brand på – således bliver alt, hvad dine gæster ser, i de par timer de er på besøg, DIG!
Inspiration til din næste event og fordelene ved at dele det online
Et godt sted at samle inspiration er på ZibraSport, som er et kæmpe online sportscommunity. Her er der mediedækning af alt fra fægtning til motorsport. Da der er mange ”mindre” sportsgrene på tapetet her, er der ekstrastort pres på disse eventplanlæggere, for at tilbyde en helhedsoplevelse som er mindeværdig.
Nogle sportsgrene har selvfølgelig nogle klare fordele ift. at aktivere specifikke sanser. F.eks. kan et dressurridningsstævne nemt inkorporere lugtesansen, da der unægtelig vil dufte af halm og hest til et event som dette – og brændt gummi til motorsport.
Men, det skal ikke afskrække dig fra at kaste dig ud i nogle af de andre sanser, og her er der klare anbefalinger til, hvor du nemt kan starte. For eksempel anbefaler marketingdirektøren i Parken Sport og Entertainment at tilføje et element af musik, til alle events – og arbejdet med musik vurderer han som en af grundene til det voksende tilskuerantal til fodboldkampene i Telia Parken, efter et ellers støt dalende antal de senere år.
Hvis du synes at et ekstra lag af lækker musik, kan forbedre præsentationen af dit produkt, kan du blandt andet få hjælp, inspiration og rådgivning til at tilføje et musisk element til dit næste event hos DJ Huset.
Onlinestreaming er den nye trend, hvis du vil skabe større awareness
Udover at disse sportsgrene er gode til at indarbejde mange af vores 5 sanser, er det heller ikke at kimse af, at de streamer deres events online.
Hvis du afholder et event, hvor der måske er forskellige talere ude, eller du har forberedt en fed præsentation, kan det også i høj grad hjælpe dig at filme dette, for at dele det på onlinemedier efterfølgende. Hermed kan du vise verden dit produkt uden nogen ventetid, og samtidig kan du sørge for, at dit marktingbudget kun bliver brugt på at få det ud til dine potentielle forbrugere – og ikke spilder budget på at ramme vidt og bredt. Jo mere folk ser til dig og dit produkt, des klarere vil du stå i deres hukommelse næste gang de skal på indkøb.