Enhver iværksætter der netop har startet nyt firma ønsker at komme godt fra start. Virksomhedens produkt skal markedsføres, så virksomhedens kendskabsgrad kan øges. Det kræver en god markedsførings- og kommunikationsstrategi. Særligt en god SoMe-strategi. Som virksomhedsejer kommer du ikke uden om de sociale medier. De sociale medier er gode kommunikationskanaler, hvor du har mulighed for at ramme netop din målgruppe med godt indhold til ingen penge. Derfor bør enhver startupvirksomhed have en god SoMe-strategi fra start.
Facebook er mere en et mødested for venner
I dag er Facebook meget mere end et sted, hvor du kan finde gamle klassekammerater. Facebook er en unik kommunikationskanal, som gør det muligt for dig at nå ud til mange i din målgruppe. Særligt for en startupvirksomhed er Facebook ideel, da det som bekendt ikke koster penge at poste et opslag på Facebook. Ideer til indhold på Facebook er:
- På virksomhedens Facebookside kan du afholde en konkurrence, hvor du f.eks. udlodder et par lækre vinterjakker til damer som gevinst.
- Lav et opslag hvor du fortæller om ideen bag virksomheden, og hvad virksomheden kan tilbyde.
- Udvælg én af dine varer eller serviceydelser og beskriv i et opslag hvad der er særligt ved dit produkt eller ydelse.
Luk kunderne indenfor på Instagram
På Facebook kan du poste længere tekstere. Omvendt er Instagram stedet, hvor du kan give dine potentielle kunder et unikt indblik i virksomheden og dens hverdag ved at poste billeder. På Instagram behøver du ikke at skrive lange tekster, da de fleste brugere kun scroller ned over selve billederne. Du kan f.eks. poste:
- Billeder fra hverdagen på arbejdspladsen
- Lad én af dine medarbejdere overtage virksomhedens Instagramprofilen for en dag eller to. Det giver dine følgere et særligt indblik i medarbejdernes hverdag i virksomheden. Samtidig stiger din virksomheds troværdighed, når dine følgere (og potentielle kunder) kan se personerne bag virksomheden.