Sponsoreret indhold

Sådan får du en god nattesøvn

Mange danskere har problemer med søvnen. For nogle tager problemet sig ud i form af problemer med at falde i søvn. For andre skyldes problemer med en dårlig søvn, at de vågner adskillige gange i løbet af natten.

Søvnproblemer kan være alvorlige. Søvn er nemlig altafgørende for, at vi kan fungere optimalt både fagligt og socialt. Søvnen hjælper dig med at hviske tavlen ren så at sige. Den giver hovedet fri, og gør dig klar på en ny dags strabadser. Søvn er også vigtig for en lang rækker andre forhold, herunder opbygningen af muskler. Den er helt fundamental i forhold til atleters præstation. Desuden er tiden under vores dyner også styrende for appetitten. Dårlig søvn kan nemlig have indflydelse på diabetes, insulinresistens, åreforkalkning og fedme. Søvn er således ubestrideligt helt afgørende for dit fysiske og psykiske velbefindende. Derfor kan for lidt søvn  på længere sigt have negativ indflydelse på dig som menneske. Denne guide vil guide dig til at gøre rammerne i dit soveværelse optimale for at få en god nattesøvn.

Få styr på indeklimaet

At få styr på de overordnede rammer i dit soveværelse er en helt afgørende del af at gøre din søvn bedre. Herunder et par fifs til at optimere dit soveværelse:

  • Det er helt afgørende for din søvn og dit velbefindende i øvrigt, at indeklimaet i dit soveværelse er i orden. I forhold til indeklimaet spiller temperatur også en afgørende rolle, for høje temperaturer får nemlig luften til at blive tung.
  • Lidt i forlængelse af punktet om indeklimaet kommer her temperatur, som optimalt set skal være på 16-20 grader, hvilket godt kan synes koldt for nogle. Det er bedst at temperaturen i dit soveværelse er lidt for kold end lidt for varm. Det skyldes, at din krop naturligt sænker temperaturen, når den skal sove. Den proces kan du understøtte ved at have en lavere temperatur i dit soveværelse.
  • Desuden er luftfugtigheden afgørende for dine forudsætninger for at kunne sove. En for tør luft kan give irriteret hud og udtørrede slimhinder, mens for fugtig luft kan sænke dine chancer for at falde i søvn. Desuden kan for høj luftfugtighed give skimmelsvamp, som kan få dig til at udvikle både astma og allergi. Luftfugtigheden er svær at bemærke, og hvis du ønsker at måle på den, kan du anskaffe dig et hygrometer (luftfugtighedsmåler).

Seng, dyne og hovedpude.

Når du har fået styr på de forhold, der vedrører indeklimaet, bør du lede tankerne i retning af seng, dyne og hovedpude. Her er et par fif, som du kan bruge til disse:

  • Sengen er helt afgørende for, hvordan du kommer til at sove. Der er svært at udlede noget generelt om, hvordan en seng helst skal være eller tage form, da der er kæmpe forskel på, hvilke senge man sover bedst i. Hvis du sover dårligt og har ondt i ryggen efter at have sovet, kan det være en god idé at købe en ny seng. Men prøv den altid inden du køber den, og gør op med dig selv, om du f.eks. ønsker en blød eller hård seng.
  • Dynen og hovedpuden er en alt for lille investering til, at det kan betale sig at gå på kompromis med kvaliteten af dem. Prøv altid både dyne og hovedpude før du køber den. Gør op med dig selv, om du ønsker en hård hovedpude, og om din dyne skal være meget varm eller mindre varm.