Arkiver

Kategorier

Sponsoreret indhold

De store underholdningsshows er trådt ind i det 21. århundrede

Store underholdningsshows i den bedste sendetid, som f.eks. X-Factor på TV2, har langt om længe fået øjnene op for, at vi lever i det 21. århundrede. Det lyder måske lidt frækt at sige, at disse shows ikke har fulgt ordentlig med tidens tendenser, men det er ikke desto mindre sandt, når man ser på den nærmest oldnordiske måde at stemme på, som indtil for nyligt har været den eneste mulighed. SMS-stemmer med skyhøje gebyrer er endelig blevet fortid i mange af de største seer-baskere, og det varsler på mange måder den moderne tidsalders indtog i primetime tv.

Apps har vundet stort indpas i underholdningens verden

Efter TV2 overtog X-faktor-konceptet fra DR var der mange, der skuttede sig ved tanken om, at TV2s vanlige, høje gebyrer for at stemme skulle følge med, men i stedet har TV2 valgt en anden og langt mere tidssvarende løsning. Det er selvfølgelig stadig muligt at stemme via SMS-beskeder, men det er nu også blevet muligt at stemme via den gratis X-faktor app, som man kan hente til telefonen. Dette har på mange måder forandret showet, idet flere har fået adgang til stemmeurnerne, og det er en tendens, man generelt ser i det danske tv-billede. Populariteten viser sig også hos bookmakerne, hvor man nu kan finde x factor odds hos mange af de store udbydere.

Det er efterhånden blevet fast kutyme at udsende en app, der engagerer seerne på en ny og innovativ måde, når man laver et nyt underholdningsshow. Her er X-faktor i virkeligheden kun toppen af isbjerget, da shows som f.eks. Versus på DR har gjort seeren til en aktiv deltager i selve showet – med muligheden for at vinde penge fra præmiepuljen. Apps har på mange måder været et nybrud for tv-branchen, og det er spændende at se, hvordan de kommer til at blive brugt mere og mere i fremtidens underholdningsshows.

Udviklingen fortsætter ufortrødent i de store lande

Danmark er et lille land, og selvom vi naturligvis ønsker at være forrest i feltet, når det kommer til teknik og innovation, så er de store lande bare flere længder foran os i forhold til særligt underholdningsbranchen. Stort set alle koncepter, som f.eks. X-faktor og Jo færre, jo bedre, er kommet til landet fra USA og England, og her står den teknologiske udvikling bestemt ikke stille. Der bliver produceret utallige nye underholdningsshows hver eneste år, og alle shows har fokus på større seerinddragelse gennem den nyeste teknologi. Man kommer tættere på showet, tættere på deltagerne, og det er i det hele taget mere underholdende at se programmerne – vi har kun set toppen af isbjerget i Danmark.

Teknologi kan blive flow-tvs store redning

I en verden, hvor alle har mere og mere travlt, og de færreste kan følge med i serier og andet flow-tv på skærmen, så kan teknologien og den live seerinddragelse vise sig at blive flow-tvs helt store redning. Underholdningsshows er noget, der skal opleves live, og det er noget, der trækker familier til skærmen og samler familien, som ellers kan være meget splittede i hverdagen. Denne effekt kan teknologien være med til at forstærke, og selvom mange rykker over på streamingtjenester, så er underholdningsshows og ny teknologi med til at holde flow-tv i live.