Markedet er under konstant forandring. Det oplever vi ikke mindst i øjeblikket, hvor stigende energipriser og mangel på mikrochips er blot to af de udfordringer, som danske og internationale virksomheder må kæmpe med. Og i takt med, at markedet hele tiden forandrer sig, er de virksomheder, der konkurrerer på markedet, også nødt til at tilpasse sig de nye omstændigheder; ellers risikerer de simpelthen at blive overhalet indenom af omstillingsparate virksomheder.
Men hvilke virksomheder bliver så markedets fremtidige vindere? Det ser vi nærmere på i denne artikel, hvor vi kommer med bud på forskellige trends, der kommer til at spille ind på fremtidens marked.
Automatiser eller forsvind
Når det kommer til produktionsvirksomheder i lande som f.eks. Danmark, er en af de store udfordringer i øjeblikket, at der er mangel på arbejdskraft, og denne tendens ser kun ud til at fortsætte. Det rammer stort set alle produktionsvirksomheder – men særligt de virksomheder, der ikke har automatiseret deres produktion mest muligt.
Er en fabrik f.eks. afhængig af en medarbejder i stedet for en kollaborativ robot, og der samtidig er mangel på arbejdskraft, løber virksomheden en stor risiko, da det så ikke er sikkert, at alle manuelle processer i virksomheden kan dækkes ind. Det samme gælder, hvis virksomheder ønsker at ekspandere – her kan det være meget svært at finde den nødvendige arbejdskraft.
Et ”volume game”
En anden tendens, der ses i øjeblikket, er, at de store spillere på markedet får mere og mere magt. Det kender vi f.eks. allerede indenfor techindustrien, hvor spillere som Google, Amazon, Facebook og Apple fylder meget i landskabet, men også i andre industrier begynder denne tendens at vise sig.
Det gælder ikke mindst, når der skal købes ind. Et eksempel kunne være de førnævnte mikrochips, der findes i alt fra computere og vaskemaskiner, til fjernsyn og biler. Når mindre aftagere af mikrochips henvender sig til producenterne, kan de risikere at få et nej – ganske enkelt fordi, at producenten har en begrænset volumen grundet den igangværende pandemi, og derfor vælger at koncentrere om at levere til de store spillere, som betyder mest for producenten.
Flere trends
Ovenstående er blot to af mange forskellige trends, der viser sig på markedet. Tager du markedsbrillerne på, vil du formentligt selv kunne få øje på flere trends, og derudover forandrer markedet sig så hurtigt, at nye trends kan opstå nærmest fra én dag til den næste. Set i det lys er det derfor ekstremt vigtigt, at danske virksomheder er omstillingsparate, så de kan følge med konkurrenterne i takt med, at markedet ændrer sig.