Danskerne er generelt trygge ved at handle på nettet, og i tvivlstilfælde søger de informationer om butikken via kundeanmeldelser, handelsvilkår eller om butikken er e-mærket.
Der er generelt en høj grad af tryghed forbundet med at handle på nettet. Dog er dårligt sprog og manglende kontaktoplysninger blandt de forhold, som gør forbrugerne utrygge og får dem til at fravælge en netbutik, viser FDIH e-handelsanalyse for juli.
Når forbrugerne er utrygge eller usikre viser tallene, at E-mærket over en bred kam er en stærk tryghedsskaber. Særligt blandt de unge er mærkningen vigtig, og det kompenserer måske for, at de er den kundegruppe, der er mindst tilbøjelig til at læse netbutikkernes handelsvilkår.
Undersøgelsen viser også, at pensionisterne, hellere læser sig igennem butikkernes handelsvilkår hvis de er usikre, frem for at stole på andres kommentarer eller scoren på Trustpilot.
”Nettet giver forbrugerne forskellige måder til at tjekke en ny butik, og de bruger dem alle. Især E-mærket står rigtigt stærkt i alle forbrugernes bevidsthed, uanset deres alder,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.
De unge prioriterer anderledes
Godt nok er de enige med de øvrige grupper, om at e-mærket giver tryghed. De læner sig dog mere op af scoren på Trustpilot end de øvrige grupper, ligesom de generelt er mere interesserede i andres erfaringer og kommentarer på nettet, når de søger tryghed.
1 kommentar