Det går igen fremad for software-startuppet, Hootsuite, der hjælper med at styre sociale mediekanaler for private og virksomheder. Efter et år med nedskæringer er startuppet måske på vej på børsen trods hård konkurrence fra startups.
Hootsuite er et af Canadas få milliard-startups, et såkaldt unicorn, som det sidste års tid har ryddet gevaldigt op i butikken for at afstive virksomheden. Platformen har nemlig oplevet stor konkurrence fra firmaer som Salesforce.com Inc, Oracle Corp. og Adobe Systems Inc. samt en bølge af startups inden for samme område. For det er relativt billigt at starte op og dermed bliver konkurrence hårdere, fortæller analytiker hos Gartner, Jenny Sussin til Bloomberg.
Hootsuite har være nødt til at trimme udgifterne til løn ved at opsige personale, og der er blevet fundet en ny CFO. Nu lysner det for virksomheden, som stræber efter en børsintroduktion og efter at blive en omkring de 10 milliarder dollars stor virksomhed, skriver Bloomberg.
Hootsuite er kort fortalt en platform, der kan hjælpe med at styre og administrere sociale medie-konti for både private og virksomheder. Det er et freemium software, hvor basisproduktet er gratis, men ekstra features som avancerede analyser og support koster ekstra.
Hootsuite måtte skære ned på verdensplan
Hootsuite opererer i lande verden over, men for at styrke deres position har virksomheden opsagt næsten 100 medarbejdere ud af de godt 1000 på verdensplan. Derudover har Hootsuite hyret en ny CFO samt andre techveteraner fra større virksomheder for at afstive operationen.
Om fyringerne og nyansættelser udtalte CEO, Ryan Holmes til Bloomberg, at hans fokus ikke længere er på vækst for vækstens skyld, men på profit og styrkelse af kerneområder for at klare den øgede konkurrence.
Fyringerne var noget af det sværeste, han har måtte gøre som leder, men det var nødvendigt for at nå målet: At blive en virksomhed, der er over 10 milliarder dollars værd, udtalte han til Bloomberg.