Bæredygtighed hitter stort. Til Impact Investor Ball hos den amerikanske ambassadør i sidste uge, var der flere startups tilstede for at pitche deres bæredygtige idéer. Lean Green var et af dem. De har nemlig udviklet en festivalstol i biologisk nedbrydeligt og genanvendeligt pap.
Ah, Roskilde Festival. Alle har nok en holdning til festivalen på både godt og ondt. Men uanset ens følelser for selve arrangementet, kan alle nok blive enige om, at der går en hel del skrald til på sådan en festival. Især hvis man har oplevet campingområdet mandag morgen; et sandt overflødighedshorn af kasseret campingudstyr og dåseleverpostej.
Roskilde Festival gør nu meget for at skåne miljøet, men ikke nok. Ikke ifølge den ene af stifterne af Lean Green, som netop blev inspireret en formiddag på en af festivalens hænge-ud-steder forrige år. Kristian Grauting Lundager bliver af sin medstifter Mathias Østergaard beskrevet som en iværksætter af hjertet. Derfor kom det heller ikke bag på nogen, at han nåede frem til, at Roskilde Festivals udbud af siddepladser var for dårligt og ikke bæredygtigt nok.
65.000 campingstole fylder Roskilde festivalen hvert år
Hvert år bliver der gennemsnitligt genereret 300 kg affald per 1000 m2 på Roskilde Festivalens campingområde alene. Festivalstolene, som ofte er lavet af ikke-miljøvenlige materialer som plastic, metal og tekstil, udgør en stor del af det affald. Der bliver nemlig medbragt ikke mindre end 65.000 stole på Roskilde Festivalen, fortæller Mathias Østergaard. Tallene har de fra Roskilde Festival.
Derfor var de en flok på fire, der besluttede sig for at gøre noget ved det. Det blev til en festivalstol i pap. Hvorfor pap, spørger man så, kan det holde? Men pap kan faktisk være overraskende stærkt, og så er det 100 procent biologisk nedbrydeligt og genanvendeligt. På den måde kan man lave nye ting ud af materialet, når stolen en dag ikke vil mere.
Lean Green fik sin ilddåb til Distortion
Det unge startup har allerede fået afprøvet deres papstole i felten. I løbet af sommeren leverede de stole til Distortion – Københavns kæmpe gadefest – samt til nogle firma-arrangementer. Og til Impact Investor Ball smed de også et par af dem ud på plænen foran ambassadør-boligen, som alle kunne komme og prøve.
“Vi har succesfuldt leveret til forskellige events og festivaler, hvor vi fik fieldtestet vores prototyper ud over vores egne stress test, hvor stolene holdt som ventet. Derudover er vores produkt stadig i udvikling for at optimere brugeroplevelse, bæredygtighed og produktion,” fortæller Mathias Østergaard.
En del af den udvikling involverer en vandtæt men stadig bæredygtig coating af papmaterialet, så stolene kan klare en nat ude i regnen. Der har været mange idéer i omløb for at klare den hurdle, men indtil videre er de i kontakt med Queensland University & Tech, som har udviklet en sådan coating, samt en producent, der samarbejder med universitetet. Så om alt går vel, kan man forvente vandtætte Lean Green-stole.
Gode muligheder for B2C marketing
Stolens store, bare flader gør dem til de perfekte reklamesøjler, fortæller Mathias Østergaard og klapper på stolens sæde. Derfor ser de store muligheder for at virksomheder kan benytte stolene som et reklamefremstød, samtidigt med at de fremstår som miljømæssigt ansvarlige. Noget som dommerne til Impact Investor Ball kunne se ret stor værdi i.
De har allerede set en interesse fra diverse firma-arrangementer sommeren over, hvor deres stole har været til stede, prydet af virksomhedens logo.
Men startuppet har ikke kun tænkt sig at fokusere på de store, faste stole. En af planerne for næste års sæson er en sammenklappelig stol af bambusmateriale, som den almindelige forbruger kan købe privat. Hvad prisen kan ende på for sådan en fætter vides endnu ikke, men lad os satse, at de bliver prissat til menigmand og ikke kun til rigmandsghettoerne.