Arkiver

BusinessDe små aktuelleNyhederSoftware

Svensk app udfordrer MyMonii i Danmark

En virtuel mobilbank for børn gør sit indtog i Norden. Vi taler om svenske Gimi, som tager kampen op mod danske MyMonii i forsøget på at blive den foretrukne lommepenge-app til børn.

MyMonii har indtil nu opereret uden direkte konkurrenter på det danske marked. Men det er ikke længere tilfældet. Nu udfordres den danske fintech-darling af det veletablerede svenske startup Gimi, der i hjemlandet Sverige går under navnet Veckopengen.

Siden stiftelsen i 2014 har Veckopengen etableret sig på det svenske marked. Appen er hentet af over 100.000 personer, hvilket gør den til den største af sin slags i Norden. Veckopengen modtog også App Stores pris for bedste nye app på tværs af alle kategorier.

MyMonii har eksisteret siden december 2015. Den danske app er hentet ned på over 25.000 telefoner og findes hos 13.000 danske familier. Begge virksomheder er blevet vel modtaget i deres hjemland og har allerede rejst investeringer i millionklassen.

I et samfund, som bliver mere og mere kontantløst, er der lagt op til kamp mellem de to apps. De vil begge være bedst til at håndtere børns ugentlige- og månedlige lommepenge på en børnevenlig og lærerig måde. Her kommer de to virksomheder til at slås om børnefamiliernes gunst.

MyMonii holder fokus

Selvom Gimi kan ses som en ny konkurrent, holder danske MyMonii fokus på sine egne mål og fortsatte udvikling. Hver dag er virksomheden i kontakt med sine kunder, der ligesom Gimi giver MyMonii værdifuld viden i bestræbelsen på at forbedre produktet. Og det vil fortsætte uanset hvor mange nye spillere, der dukker op. Derfor byder MyMonii Gimi velkommen på markedet.

”Vi ser det som et godt tegn og en fordel, at der er flere spillere, der kan være med til at udbrede kendskabet til et koncept som dette. Det vidner om, at der er et behov for et værktøj lignende MyMonii til at styre lommepenge i et samfund, hvor vi går imod et kontantløst samfund,” siger Louise Ferslev, direktør og stifter af MyMonii og fortsætter:

“Vi ved jo allerede at behovet er der, efter den tid vi har været i gang og har en masse glade og aktive brugere, men at der kommer flere spillere ind på markedet er kun positivt. I sidste ende handler det om hvorvidt brugerne er glade for at bruge app’en og om de synes den skaber værdi for dem i hverdagen.”

Svensk app vil brede sig over Norden

Veckopengen er den seneste i rækken af svenske virksomheder, som ekspanderer i udlandet. Appen er hurtigt blevet Sveriges største til håndtering af lommepenge. Nu ser virksomheden sit snit til at sprede løsningen til resten af Norden, og appen blevet tilpasset Danmark, Finland og Norge og lanceres altså under navnet Gimi.

Læs også: Ny millioninvestering til fintech-startuppet MyMonii

“Gimi er familie-finanser gjort nemt. Appen er et redskab, der trækker digitale penge ned på børneniveau, og hvor hele familien kan have kontrol over lommepenge og opsparinger,” siger Philip Haglund, direktør i Gimi.

Det svenske startup har fra start valgt at tage målgruppen med på råd. Virksomheden har tilknyttet en gruppe børn mellem 7 og 15 år. De går under titlen micro managers og mødes en gang om måneden. Her diskuterer de idéer og udvikling af features og design. Det har givet Gimi værdifuld indsigt, som bruges aktivt i udviklingen af virksomhedens app.

Apps, som vil forberede børn på voksenlivet

Gimi ønsker, ligesom MyMonii, at forberede børn på voksenlivet, der venter, efter de er fløjet fra reden. Derfor har virksomheden udviklet tre hovedfunktioner; ugentlige eller månedlige lommepenge, piggy bank og opgaver. De er alle designet til at promovere en sikker, lærerig og sjov tilgang til privatøkonomi.

Forældre kan også give renter, så børnene opfordres til at spare op. På den måde lærer børnene, at det betaler sig at spare op.

MyMonii er på nuværende tidspunkt en mobilapp, hvor forældre kan overføre faste uge-lommepenge til sine børn og sætte opgaver op med belønninger på. Børnene kan få et overblik over de tjente, opsparede og brugte penge. MyMonii har desuden planer om at integrere betalingskort og er i gang med at teste løsningen med 15 børnefamilier rundt omkring i landet.

Skriv et svar