Arkiver

De små aktuelleGuideNyheder

Startup-stafet #8: Et catchy navn, der får folk til at bryde ud i sang

Joli Cph, stafet, navne-stafet, startup-stafet

Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. Denne uge er stafetten endt hos Joli CPH.

Joli CPH er et online smykkeskrin. Virksomheden er stiftet af to unge kvinder, som sammen med en række smykkedesignere verden over har lavet en deleøkonomisk platform for leje af smykker. Her fortæller de, om virksomhedens navngivning.

Hvad ligger til baggrund for jeres navn?

Vores navn Joli har såsom ikke nogen direkte forbindelse til det, vi laver. På fransk betyder ”joli” pæn, køn eller nydelig, som vi mener, godt kan relateres til det at ”pynte sig”, som man jo gør, når man bærer smykker.

Hvordan I fandt på navnet?

Vi var omkring mange forskellige muligheder. Vi udelukkede hurtigt danske navne, fordi vi allerede dengang mente, at virksomheden havde globalt potentiale, og vi ville ikke lade navnet begrænse os senere hen. Ordet ”jewelry” er faktisk ret svært at sige, så derfor klingede forskellige navne, som vi kom op med, ikke særlig, godt når ordet ”jewelry” indgik.

Joli lægger sig ret tæt op ”jewelry”, og derfor syntes vi, det var fedt, at der var endnu en nuance af det, som kunne associeres til, hvad det er vi beskæftiger os med.

Hvad I mener, udgør et godt navn?

Vi har set en fordel i at vores navn er så kort – det er nemt at huske, og så har de fire bogstaver en god dynamik, når de sammensættes. Det betyder faktisk noget, når man skal til at designe et logo. Det må gå godt være catchy, og så skal det ”ligge godt i munden” og ikke være for svært at udtale.

Hvad I har lært, at man skal holde sig for øje, når man navngiver sit startup?

Først og fremmest er det altid godt at undersøge, om der allerede eksisterer andre virksomheder med samme navn og forsøge at undgå det. Der findes enkelte eksempler på, hvor det faktisk kan fungere godt– fx Saxo.com og Saxo Bank, men det er vist også et særtilfælde.

Forsøg i starten af teste navnet af. Snak med folk om, hvad de synes om det, og vær opmærksom på, om det gentagne gange sker at de fx har problemer med at huske det.

Hvilke reaktioner har I fået på navnet?

I starten forsøgte vi netop at teste det lidt af og blev enige om, at når det var i den så spæde start, så ville der ikke ske noget, hvis vi ændrede det. Det gik dog hurtigt op for os, at folk havde nemt ved at huske navnet og godt kunne lide det. Det har en form for klang når man siger det – Joli – hvilket man sagtens kan lege lidt med.

Vi oplevede engang en som netop gjorde dette – det endte faktisk helt over i, at han begyndte at synge Dolly Parton’s “Jolene”. Vi er dog kun varme fortalere for, at folk skal få så meget ud af vores navn, som de kan. Det er altid en god historie.

Næste stafet går til  Zigna

Læs også: Startup-stafet #7: Navnet skulle virke troværdigt, da det er kernen i vores produkt

Læs også: Startup-stafet #6: Vi ville fokusere på relationen

Læs også: Startup-stafet #5: Det bedste navn, jeg har fundet på, var til min hvide varevogn

Læs også: Startup-stafet #4: Hele idéen er, at vores navn skal vække fantasien

Læs også: Startup-stafet #3: Et navn må godt være svært at udtale, hvis der er mening i det

Læs også: Startup-stafet #2: For et web-startup er det alfa og omega, at man kan findes online

Læs også: Startup-stafet: Hvor kommer dit navn fra?

Skriv et svar