Arkiver

IværksætterlivNyheder

Utraditionel fremgangsmåde: Go with the flow frem for fast forretningsplan

Videofabrikken har på tre år sat sig rigtig godt fast i online videosegmentet. Men stifter Henrik Brændgaard har aldrig haft en fast forretningsplan eller målsætning.

Noget af det første, man lærer om at starte virksomhed, er at lægge budget, strikke en forretningsplan sammen, lave et årshjul og fastsætte værdier. Men Videofabrikken har haft en lidt anden tilgang til det at starte op som selvstændig. Stifter Henrik Brændgaard har et mere go with the flow-tag på at skabe en forretning.

Da han for tre år siden startede Videofabrikken op, var det ikke med at trække store lån eller lede investor. I stedet arbejdede han deltid i det Storcenter, hvor han havde arbejdet en årrække, men hele tiden vidst, han skulle noget andet. Han vidste bare ikke helt hvad, indtil online marketing og video fangede hans opmærksomhed.

”Det var lidt noget med at hustle sig gennem tingene i starten. Jeg havde nogle feriepenge stående, som jeg kunne trække på. Jeg tog ikke noget lån. Kørte bare helt fra scratch og har så opgraderet alt efter, hvad jeg har tjent. Jeg skylder ingenting,” fortæller Henrik Brændgaard.

En organisk virksomhed

Det betød også, at han i starten ikke kunne se længere frem end én uge. Maksimalt. Langsomt blev det til to uger, og nu kan han planlægge et par måneder frem i tiden. Men årshjul og forretningsplan, det er stadig ikke noget, han mener, er relevant for hans forretning.

”Det er stadig et lidt tungt budget, men det gør hver måned alligevel. Vi omsætter for 1,2 millioner og har plus på bogen. Jeg vil hellere køre min virksomhed organisk,” forklarer han og uddyber:

”Vi har ikke planlagt ret meget. Vi forsøgte at lave pakkeløsninger, men vi har ikke som sådan et fast produkt, for hver kunde er unik. Og årshjul, det ved jeg næsten ikke, hvad er. Men når der er nedgangsperioder på et år, har vi jo altid noget, vi kan tage os til. Der er altid noget at lave online.”

Udfordrer gerne kunderne

På samme måde er hans tilgang til kunderne også lidt aparte. Han udfordrer dem gerne – både på budget og format.

”Der er forskel på at sidde i en biografstol og være tvunget til at se en lang reklame og kunne klikke væk på et splitsekund på nettet. Derfor kan jeg sagtens finde på at foreslå at lave fem mindre film i stedet for en stor virksomhedspræsentation,” fortæller han.

Henrik Brændgaard er ikke bange for at prøve noget nyt af. Det er en del af virksomhedens mission, ikke række nedskrevne retningslinjer, men den energi, han kører Videofabrikken med.

”Teori og praksis hænger ikke sammen her. Jo mere jeg tænker og skriver ned og forbedrer, jo længere kommer jeg fra at eksekvere. Jeg er mere til, at man bare gør noget. Tester det af. Det værste, der kan ske, er slet ikke så slemt igen herhjemme,” siger han.

Skriv et svar