Arkiver

NyhederSoftwareUdland

Dansk startup i Indonesien: Det er en stor motivation for mig at kunne skabe jobs

24Slides

På et kontor i Indonesien får talentfulde unge mulighed for at skabe sig en karriere inden for design gennem den danske virksomhed 24Slides. Stifteren vil nemlig både tilbyde præsentationsdesigns af høj kvalitet til overkommelige priser, men også skabe sociale forandringer og jobmuligheder i udviklingslande.

Det startede med én freelancer i Indonesien. I dag beskæftiger danske 24Slides 60 kreative fagfolk i både Indonesien og Danmark, virksomheden har kunder i mere end 65 lande og omsætningen fordobledes fra 2015 til 2016.

Nu fylder 24Slides fire år og stifter Tobias Schelle ser tilbage på en rejse, der startede lidt tilfældigt men ledte ham hen mod drømmen; at starte en virksomhed inden for præsentationsdesign, der både er profitabel og skaber social forandring.

Freelanceren, som det hele startede med, er ikke Tobias selv. Freelanceren kom ind i billedet, da Tobias for godt fire år lavede design i sin virksomhed i Danmark og undrede sig over, om der mon var nogen ude i verden, der kunne lave noget fedt design billigere end de danske muligheder. Om der lå noget uopdaget talent her.

Designkonkurrence endte med ansættelse

Derfor lavede han en designkonkurrence med en præmie på 150 dollars, og der fandt han en indonesisk designer, som var så god, at Tobias ansatte ham freelance.

Det udviklede sig til, at freelanceren fik to venner med på vognen, som han var ansvarlig for. Da rejste Tobias Schelle til Indonesien for at møde dem og finde et godt kontor, hvor de kunne sidde.

”Jeg har arbejdet med folk i mange forskellige lande, men jeg oplevede en høj standard og et vildt ambitionsniveau fra de indonesiske talenter. De leverede ikke bare, hvad kunderne ville have, men opsøgte dem proaktivt og kom med forslag,” fortæller Tobias Schelle.

Hans interesse var vakt. Og den var gensidig. Han oplevede, at mange indonesere havde lyst til at arbejde med et vestligt firma. Mange af de unge så op til den kultur, som de så i film og medier, og de var meget motiverede for at arbejde med et internationalt firma, der kunne give dem en bid af verden.

24Slides
Tobias Schelle håber at skabe endnu flere jobs i udviklingslande i fremtiden

Store ambitioner for fremtiden

I dag har 24Slides et 500 kvm stort kontor i Indonesien. Men forhåbentlig bliver det udskiftet med et nyt på 2000 kvm i en nær fremtid. Tobias Schelle forventer nemlig at have 150 medarbejdere ved udgangen af 2017, et team, der skal vokse til 1000 inden for fem år, og en månedlig omsætning der i 2017 skal ramme 1.500.000 kroner.

”For at nå vores mål skal vi have rekrutteret og trænet nye folk. Så det er spændende at se, om vi når det. Men vi har aldrig tidligere ikke kunne ansætte nok talent. Vi kommer til at bruge mere krudt på employer branding og faste rekrutteringsevents, og så skal vi være den lokale virksomhed, som man bare må arbejde for,” fortæller Tobias Schelle.

Det vil han blandt andet gøre ved at tilbyde gode kontorfaciliteter, lidt som et mini Google i Indonesien, forklarer han. I det nye kontor har han planer om at have både café og familieområde, mulighed for at overnatte og en rutsjebane mellem etagerne. Men han vil også gerne nå lidt længere ud med det sociale ansvar.

Kommunikation er vejen frem

Han har startet et initiativ på kontoret i Indonesien, hvor hans medarbejdere skiftes til at have ansvaret for at lave sociale aktiviteter i lokalområdet. Eksempelvis har de taget ud på børnehjem og lavet kreative aktiviteter med børnene der.

På længere sigt vil han gerne oprette en skole eller en afdeling af virksomheden, hvor interesserede kan melde sig ind gratis og få undervisning i kommunikation og kulturelle forskelle. Det er nemlig ofte her, det går galt, når vestlige virksomheder outsourcer til fx Asien, men så snart der er etableret en god kommunikation, er der meget få problemer, fortæller han. Det er dog endnu på tegnebrættet.

“Forbedring af kommunikation er vores største udfordring og nøglen til vækst på nye markeder. For at få fuldt udbytte af talentet i nutidens verden, må vi forbedre kommunikation over landegrænser, fremme kulturel forståelse og pleje talent, uanset hvor det er fundet,” siger Tobias Schelle og fortsætter:

”Længere ude i fremtiden håber jeg på at kunne udvide til andre udviklingslande og rekruttere folk fra deres hjem, så vi kan have tilknyttede designere i hele verden. Det er en stor motivation for mig at kunne skabe jobs og forbedre folk levestandard,” fortæller Tobias Schelle.

24Slides

I anledningen af 24Slides fire års fødselsdag holder virksomheden en fest på Dare2Mansion den 24. november. Du kan tilmelde dig her og være med tli at støtte samarbejdet mellem globale ressourcer og teknologi.

Skriv et svar