Den selvstændige analysevirksomhed Canalys har bragt en undersøgelse af det samlede app salg hos Apple’s App Store og Google Play. På bare de første tyve dage af november er det kun 25 app udviklere, der har delt over halvdelen af udbyttet mellem sig – en sum på $60 mio. Heraf er det bl.a. udviklere som Disney, Rovio, Gameloft og Zynga.
Ud af top 300 apps i Apple og Google Play var hhv. 145 og 116 spil apps. En tendens der forventes at stige i julen hvor spiludviklerne udbyder særlige tilbud på flere af deres spil på en gang. Det betyder at virksomhederne har kræfterne til eksponere og styrke deres brand, og gør det svært for mindre udviklere at komme ind på og få del i markedet.
Canalysis opfordrer mindre app udviklere til at udnytte andre marketingkanaler som sociale medier, anbefalinger, nedslag i pris, målrettet in-app reklame og branding tie-ups.
Senior analysemedarbejder Tim Shepherd siger: “With top game developers’ content so prevalent in the stores, it can be hard for other good quality apps to get the attention they deserve.”
Canalys egen artikel: http://www.canalys.com/newsroom/top-25-us-developers-account-half-app-revenue