Arkiver

E-handel

Januar udsalg giver nedbrud hos webshops

Udsalget har for alvor taget fat og de mange besøgende får webshops til at gå ned. Det oplevede blandt andet webgiganten Asos, der ved udsalget start d. 28 december, havde et site, der var nede i flere timer. Men Asos var ikke den eneste med disse problemer, danske Miinto blev ligeledes ramt af et mindre nedbrud mellem jul og nytår. Af Camilla Uldahl

Midt i udsalget d. 28 december blev onlinegiganten Asos ramt af den ulykke, som en webshop aldrig ønsker at stå overfor, nemlig et nedbrud på en af de travleste handelsdage efter jul. Det omhandlede at sitet delvist var nede i flere timer og kunderne blev mødt af en fejlmelding, når de ville gennemføre en transaktion.

I Danmark er vi ikke gået fri fra dette tekniske problem. Mellem jul og nytår oplevede Miinto ligeledes et kortvarigt nedbrud.

 ”Man kan gå ned på grund af så mange forskellige ting. Vi gik ned den 27. december i 10-15 minutter, fordi vi havde for mange besøgende samtidig, hvilket overbelastede vores servere. Men der er så mange scenarier, og det vigtige er at stille spørgsmålet: Hvorfor gik vi ned?, og derigennem finde den bagvedliggende årsag til problemet, så det kan blive rettet,” siger Konrad Kierklo.

Et lille nedbrud hos en webshop kan have flere konsekvenser, Miinto fortæller at de ikke har en decideret risikoberegning af, hvad hvert minut ude af drift koster, men at de har en række procedurer i gang, for at sikre både Miinto og deres samarbejdspartnere, hvis et nedbrud på sitet rammer.

 ”Den 27. kostede noget, men vi ved ikke hvor meget. Vi var nødt til at smide 3-4.000 besøgende af sitet, og det var ikke dem alle, der kom tilbage,” siger Konrad Kierklo.

Kunderne handler trygt på nettet
Miinto mener at onlinekunderne på en række områder er blevet mere krævende, end de var for bare 5 år siden. Det betyder også at kunderne er mere vant til at shoppe online og dermed er de mere trygge ved at handle på nettet og mere rolige, når de støder på en driftsforstyrrelse.

Læs også: Fortsat solid vækst hos Miinto

”For fem år siden skulle sites kæmpe meget med trust issues, hvor kunderne skulle overbevises om, at det var sikkert for dem at udlevere deres betalingsoplysninger. I dag er kunderne trygge ved onlinehandel, men hvis de havde fået en fejlmelding for fem år siden, ville de måske være blevet mere bange for at vende tilbage,” siger Konrad Kierklo.

 Kilde: FashionForum

2 kommentarer

  • Black friday sammen med Cyber monday viste sig at være en stor udfordring for mange webshops og enkelte måtte simpelt give op i korte eller længere perioder til stor gene for kunderne. Selv problematikkem med peaks er jo intet nyt, tænk blot på hvor mange gange billetnet har måtte strække våben ved salg til mega koncerter.

    Det er umiddelbart svært helt at sikre sig imod disse situationer, da prisen for at kunne håndtere disse massive loads, ofte er for høj at opretholde 365 dage om året, hvis behovet kun er enkelte gange pr. år. Der er dog nogle gode tips man man benytte for at mindske risikoen for nedbrud og skaderne hvis nedbrud ikke kunne undgåes.

    1. Undlad at melde et bestemt klokkeslæt ud til kunderne på de sociale medier. Fx. Udsalget starter fredag kl. 18.00. Dette inviterer til problemer som nemt kan undgåes ved at strække udsalget over hele dagen.
    2. Kø håndtering. Der findes forskellige løsninger på at håndtere kø problematikken queue-it og ligende er muligheder, der dog må siges at være ret bekostlige for mange kunder der kun oplever problematikken et par gange pr. år. Vi har måtte udvikle vores eget kø-software for at håndtere extreme peaks.
    3. Beredskab. Hav en plan for worts case scenario. Kähler-vase sagen viste tydeligt hvor galt det kan få. Hav en klar “what-to-do” plan for kommunikation med brugerne i tilfælde af nedbrud
    4. Styr på servere. Mange gange skyldes nedbryd problemer med databasen, derfor er det en rigtig god ide inden at have taget en gennemgang med sin leverandør af webshoppen omkring servere og peak performance.

    Disse 4 regler kan hjælpe med at mindske performance problemer og stiller webshopejerne i en lang bedre situation hvis der er run på.

    Morten Atke Nüchel
    COO
    SUMOstudio

  • I takt med at online-handlen stiger og nye specifikke online shopping-dage som f.eks. Cyber Monday, Black Friday og White Day ser dagens lys oplever vi, at flere og flere virksomheder globalt set får øjnene op for, hvor altafgørende det er, at en virksomheds website fungerer optimalt ved massiv brugerbelastning. Et nedbrud på et tidspunkt, hvor en virksomhed burde omsætte allermest i minuttet, kan være katastrofal. Hos Queue-it beskytter vi websites mod nedbrud og langsomme svartider. Det fungerer ved, at de brugere, der overstiger det beskyttede websites kapacitet, omdirigeres til et kø-system, hvor de holdes orienteret om deres individuelle status, indtil de sendes retur til det website, de ønskede at besøge. Det er muligt at dirigere brugerne væk fra sitet, allerede inden udsalget starter, hvorefter brugerne får tildelt et kø-nummer, så snart udsalget er i gang. Og så skal det naturligvis tilføjes, set i lyset af ovenstående kommentar, at Queue-its prismodel tager højde for forskellige størrelser af kunder og er naturligvis tilpasset den konkrete situation, så vi kan ikke genkende ovenstående kommentar om, at det skulle være en bekostelig affære at investere i en kø-løsning.

Skriv et svar