Gæsteindlæg af iværksætter Nikolaj Mogensen, der skriver om og arbejder med online markedsføring. Nikolaj deltog i Digital Markedsføring 2013, og har skrevet dette indlæg om gårdsdagens arrangement til Trendsonline.dk.
Netop som jeg skriver denne reportage – kald det hvad du vil – så sidder jeg i toget på vej hjem til København fra Holstebro. Ja du læste rigtig – Holstebro! Det er nemlig lykkedes år efter år at stable et ganske unikt arrangement på benene i kontorfællesskabet Nupark i Holstebro.
Digital Markedsføring, der dette år blev kaldt DM13, giver deltagerne overblik over aktuelle digitale tendenser og udviklinger, som deltageren kan tage med hjem i form af konkrete råd og tips til at skabe mere online synlighed om deres forretninger.
I går den 20. november 2013 var der således samlet 220 i Nupark Holstebro til årets udgave af DM-konferencen.
Mit navn er Nikolaj Mogensen. Jeg deltog til DM13 som oplægsholder med et oplæg om søgeordsanalyser (se slides her) og har fået lov til, at bringe mine egne tanker om konferencen i form af denne lille reportage. Anne Kring er fotograf og har taget en række stemningsbilleder fra dagen, inklusiv de som vises i dette indlæg.
Hvad er Digital Markedsføring?
DM13 er en årlig konference for alle dem, der har interesse for markedsføring digitalt. Emnerne spænder fra sociale medier og nyhedsbreve til linkbuilding, søgemaskineoptimering og mobilapplikationer. De aktuelle tendenser og udviklinger inden for digital forretning bliver behandlet igennem en række oplæg i 3 spor. Deltagere kan vælge de oplæg på de 3 spor, som de finder mest interessante.
Deltagerne er bred skare af alt lige fra enkeltmandsvirksomheder med små webshops og studerende til konsulenter og store brandede virksomhed. For at niveauet passer til de forskellige deltagere er indlæggene i de 3 spor inddelt efter “begynder”, “øvet” eller “alle”.
Med #dm13dk kan du stadig få viden fra konferencen
En af de unikke ting ved dette års Digital Markedsføring var den udbredte brug af #hashtags, som deltagerne brugte. Brugen af hashtagget #dm13dk gjorde at deltagere netværkede på tværs af spor og oplæg samt delte tips og tricks med hinanden. Det var virkelig interessant, at følge udviklingen i folks #hashtags fra konferencen.
Du kan stadig få en fornemmelse for konferencen ved at finde de mange tweets, billeder og indlæg på G+, som alle havde tagget #dm13dk. Jeg vil anbefale dig at lave en #hashtag søgning på tagboards, hvor du kan se alle de opslag der har været på Twitter, Instagram, Google+ og LinkedIn med hashtagget #dm13dk. Personligt har jeg ikke været til et arrangement i Danmark før med så mange delinger.
https://www.tagboard.com/dm13dk
Det varme emne på DM13 var indhold
I de to indlæg jeg så sammen med den føling jeg havde med hvad de andre indlæg på årets DM13 handlede om blev en ting ret tydeligt. Emnet og snakken rundt omkring blev i højere grad end på tidligere års konference sporet ind på selve indholdet og værdien man som virksomhed skaber. De to oplægsholdere jeg så og inklusiv mit eget oplæg havde en vinkel, der handlede om det at skabe indhold og værdi for brugeren. Dette indhold og denne værdi er så på den ene eller anden måde forretningsfremmende.
Indhold kan i den digitale markedsføring være med til at drive områder som salg på grund af bedre placeringer i Google forårsaget af højere relevans i indhold og flere indgående links, større troværdighed på hjemmesiden, mere sælgende tekst og tilkøbsydelse omkring ens produkter. Med andre ord var indhold og værdi et af året absolutte buzzwords, hvilket siger meget om hvilken vej de danske virksomheder er ved at bevæge sig hen.
Denne udvikling har været enorm positivt at se sammenlignet med tidligere år. Forhåbentlig vil det smitte markant af i de løsninger danske virksomheder laver fremadrettet, at der i højere grad vil være fokus på at skabe indhold og værdi for brugerne.
Offline konference i et digitalt marked giver fantastisk sammenspil
Det ved jeg ved en konference som denne hæfter mig mest ved er værdien i at møde mennesker face to face og få erfaringer og cases fortalt af mennesker, der har fingrene dybt nede i materien af digital markedsføring. Deltagere på en konference som DM13 vil alle have deres vinkel på online markedsføring og uanset hvor dygtig man er som ekspert vil der altid være noget mere at lære og noget mere inspiration.
Med et par af de andre oplægsholdere talte vi om, at en af de ting der gør et oplæg rigtig godt er, hvis det formår at få ens tanker til at køre ud af en tangent. Hvis en oplægsholder formår at inspirere en til at tænke kreative tanker omkring sin digitale forretning, så er missionen lykkedes. Mange af indlæggene og indholdet i dem er i princippet noget som man kan læse sig til på danske og udenlandske blogs. Men det at sidde til et oplæg giver en anden form for inspiration. Inspiration som kan trække ens forretning i en bedre retning.
Derudover så giver en offline konference som DM13 et fantastisk samspil imellem de personer, som man færdes med digital på medier som Twitter, LinkedIn, Google+ etc. Det er befriende at få sat ansigt på de personer, som man kender fra nettet. Få byttet det lille avatar eller logo man har set tusind gange fra en person ud med et rigtigt ansigt.
Derfor har en offline konference i et digitalt marked for mig perfekt mening og eksistensgrundlag!
Hvem var oplægsholderne?
Til oplægget kunne man opleve disse oplægsholdere. Ofte har oplægsholderne blogs, hvor de skriver om de områder de er eksperter inden for. Selv har jeg fået tilført en række nye mennesker i mit netværk ved at snakke med oplægsholderne og få sat ansigt på dem i virkeligheden.
Mogens Møller
Dennis Drejer
Steffen Hedebrandt
Henrik Bondtofte
Morten Vium
Klaus Mogensen
Kasper Villum Jensen
Mette Hertzmann
Lisa Ingemann Hansen
Claus Stadel
Kasper Kruse
Henrik Brændgaard
Gitte Glibstrup og Jeanette Refstrup
Ib Potter
Kristoffer Okkels
Rune Risom
Nikolaj Mogensen
Anders Saugstrup
Jeg er enig med tidligere kommentar . Effekt af konferencen var ikke så god.
Lad os få nogle flere af de her konferencer, som er guld værd for os små selvstændige…
Steen