Næsten 2000 norske nethandelsbutikker er blevet analyseret og viser hvilke kategorier og brancher der dominerer.
1983 netbutikker som udelukkende har fokus på det norske marked og som sælger fysiske produkter, er undersøgt af organisationen nethandel.no. Undersøgelsen viser at den dominerende varekategori omsætningsmæssigt er inden for hvidevarer og elektronik til hjemmet, med en andel på 27 %. På 2. Pladsen ligger tøj, sko og accessories med 21 % af den samlede handel, efterfulgt af produkter til hus og haven med 11 %.
De dominerende brancher
Kigges der derimod på hvilke brancher der er er de største, er det sportsbranchen der løber med sejren. 17 % af de 1983 analyserede netbutikker, går under denne kategori. Elektronik indgår i 8 % af butikkerne. Også ”børn” er et af de dominerende brancher, som sælger børnetøj, legetøj og babyudstyr.
En reel undersøgelse?
Nethandel.no pointerer at undersøgelsen ikke er helt valid, idét der anslås at der findes ca. 5-10.000 netbutikker i Norge. Der er ligeledes ikke taget hensyn til at netbutikkerne kan være en del af flere kategorier og at de forskellige butikker kan være lige fra hobbybutikker til større netbutikker med store omsætninger.