Danmarks Statistik publicerede for nyligt en frisk optegning af danskernes IT- og onlineadfærd. Rapporten viser, at danskernes hverdag digitaliseres i stadig stigende grad. Den øgede digitalisering forstærkes i høj grad af den offentlige digitaliseringsstrategi. Af Tina Søndergaard
I takt med den stigende digitalisering bliver vi danskere mere og mere vant til at begå os online i hverdagen. Dette smitter af på flere forskellige gruppers onlineadfærd, og er dermed med til at skabe nye tendenser, som det måske kan betale sig for dig og din virksomhed at være opmærksom på.
GenieBelt gik målrettet efter mobile enheder
Tallene fra Danmarks statistik viser ikke blot at flere og flere af os bruger smartphones og tablets, men også at vi bliver stadig mere fortrolige med disse enheder. Således ejer 73% af danskerne nu en smartphone mens der findes en tablet i 45% af de danske hjem. Disse tal var hhv. 33% og 9% i 2011. Fortroligheden kommer blandt andet til udtryk i og med at 36% nu bruger netbank på mobilen. I 2011 var dette tal kun 7%. Andelen af mobilbrugere der bruger deres mobil til at gå på nettet lå i 2014 på 70%.
Det er en udvikling som danske GenieBelt har nydt godt af. De har nemlig oplevet at i takt med at deres målgruppe – den danske byggeindustri – begyndte at være online på mobilen mere og mere, så blev det også mere og mere relevant og enkelt for håndværkerne at bruge det digitale kommunikationsværktøj som GenieBelt tilbyder.
Gari Nickson, CEO for GenieBelt, forklarer at virksomheden er gået målrettet mod at tilpasse deres værktøj til smartphones og tablets:
“Den nuværende samarbejdsplat var designet primært til den stationære computer, hvor Geniebelt er blevet udtrykkeligt udviklet til at fungere med mobile enheder,” siger han.
Det skal du være opmærksom på når din virksomhed går online
Danskere i alle aldre bliver mere og mere vant til at begå sig online. Antallet af ældre mellem 65 og 89 år som aldrig har brugt internettet er faldet fra 53% i 2010 til 23% i 2014. Tiltag som f.eks. den offentlige digitaliseringsstrategi er med til hele tiden at forstærke denne adfærd. Tallene alene fremstår som ret gode argumenter for at have en online tilstedeværelse.
Udfra tallene fra Danmarks Statistik kan vi give tre gode råd, til når du overvejer enten at skabe eller optimere din online tilstedeværelse: 1) hav fokus på sikkerheden, så kunden føler sig tryg. 2) Optimer til mobil og 3) indtænk de ældre – måske har du indtil videre negligeret denne gruppe, men alt tyder nu på, at de også vil være med online.
Du kan læse hele rapporten fra Danmarks Statistik her.