Arkiver

EventsNyheder

Her er modtageren af Social Iværksætterpris 2015

Modtagerne af Social Iværksætterpris 2015. Til venstre er det Pernille Skjødt med sin speciale-makker Ida Stougaard.

Sociale projekter blev hyldet i København torsdag, hvor Social Iværksætterpris 2015 blev uddelt – med en hovedgevinst på 50.000 kroner.

Af Torben Kloster

Projekter med sociale formål var i fokus, da Social Iværksætterpris 2015 blev uddelt på KPH Volume i København torsdag den 16. april. Ti projekter var med i finalen, hvor der både stod penge og professionelle sparringssessioner på højkant.

Blandt finalisterne var flere ideer med et digitalt fundament. Et eksempel herpå var konceptet KidUp, der er en online delingsplatform for børneudstyr, hvor forældre kan leje børneudstyr af hinanden. I løbet af dagen blev de ti finalister dog skåret ned til tre, der skulle kæmpe om hovedprisen. De tre slutnominerede var:

Donago – en app, der kombinerer fysisk aktivitet med donationer til gode formål. Konceptet er tiltænkt arbejdspladser, der kan skabe interne konkurrencer om, hvem der går flest skridt. Den person eller det hold, der går flest skridt i løbet af en dag, får flest penge fra den fælles indbetalte pulje til det projekt, vedkommende har valgt at støtte.

Reachi – en enhed, der kan kommunikere fra katastrofeområder, uafhængigt af telemaster og strømforsyninger. Enhederne kommunikere via såkaldt mesh-teknologi, hvor hver enkelt enhed fungerer som router. Når en katastrofe rammer, vil enhederne stadig kunne kommunikere og indrapportere data til en platform, der kan sortere informationerne og derved hjælpe nødhjælpsarbejderne til at vurdere, hvor der er mest brug for hjælp.

Knithouse – en webshop, der skal blive Danmarks største online garnbutik. Sitet skal drives af flygtninge i Faxe Kommune, og hele overskuddet skal gå til Red Barnet.

Reachi løb med sejren
Hovedgevinsten på de 50.000 kroner gik til Reachi. Ideen er startet som et specialeprojekt, men bagmændene Ida Stougaard og Pernille Skjødt har i sinde at føre konceptet videre – især med 50.000 ekstra på lommen.

”Selve produktudviklingen kommer til at tage noget tid, men med denne pris tror vi om muligt endnu mere på projektet. Pengene skal i første omgang bruges til en tur til Filippinerne, som er det første marked, vi satser på. Her skal vi videreudvikle konceptet,” siger Pernille Skjødt.

De tre slutnominerede får alle et sparringsforløb med forretningsudviklere hos acceleratoren Social Startup samt fem timers juridisk bistand fra Advokaterne Foldschack og Forchammer. Samtlige af de ti finalister får et års langt ideudviklingsforløb med mentorordning.

Skriv et svar