På Indiakaj i Købehavn sidder en lille gruppe mennesker og gentænker iværksætteri som vi kender det. De vil lave en iværksætter-formel.
Virksomheds-fabrikken Founders har brugt sine første tre år på at identificere de processer, der vigtige for en virksomhed for at opnå succes. Indtil videre har Founders medstiftet fem virksomheder, men målet er at være med til at starte fire nye virksomheder hvert år.
”Du kan optimere virksomheders sandsynlighed for succes ved at bruge bestemte procedurer, strukturer og modeller. Det er Founders’ fundamentale hypotese. Du bliver god til at bygge forretninger, når du har gjort det mange gange. Man begynder at se mønstrene,” siger Simon Sylvest, der er medstifter og partner i Founders.
Han forklarer, hvordan en udvikling af forretningsplanen hos virksomheden Pipetop, der er en del af Founders’ eget portfolio, var altafgørende for dem. Det fik folkene bag Pipetop til at indse, at det var vigtigt, ikke blot at spørge markedet, om der var efterspørgsel på virksomhedens løsning, men også at stille de rigtige spørgsmål og få de ærlige svar. Det skal der til, før man kan finde ud af, om der rent faktisk er behov for virksomhedens produkt.
”Baseret på erfaringerne med Pipetop bruger vi nu en delvist standardiseret interview-proces, når vi undersøger, om vi skal starte en ny forretning,” siger Simon Sylvest.
Formler er ikke fantasiløse regler
Det er populært at være iværksætter, og stereotypen er gerne ung, hurtig, farverig og sjov. Det ligger langt fra begreber som hierarki, procedurer og standardiseringer. Iværksætterdrømmer indeholder ofte at blive succesfuld og skabe en stor ændring, men det kræver en stor organisation – og ikke mindst en masse organisering.
Simon Sylvest understreger også, at iværksætteri ikke er en kunstform, og at det faktisk godt kan rationaliseres og sættes på formel, uden man trækker alt det eventyrlige ud.
”Det kan sagtens være sjovt alligevel. Faktisk er der langt mere behov for struktur i en lille virksomhed, end der er i for eksempel Maersk. Når du starter en forretning, gør du det hele i mørket, men sådan behøver det ikke være,” siger Simon Sylvest.
Flotte exits er ikke et mål
Selv om Founders prøver at øge chancen for succes hos iværksættervirksomheder, viser statistikker, at 2/3 af alle startups vil gå konkurs. Derfor er det vigtigt at holde en høj frekvens af projekter, der kommer gennem Founders-processen. En Founders-virksomhed gennemgår normalt en proces, hvor Founders hjælper til i 12-15 måneder, hvorefter virksomheden skal være i stand til at klare sig selv.
For Founders er det ikke et mål i sig selv at skabe virksomheder, der har mulighed for at få et rentabelt exit i løbet af x antal år. Succesen ligger i at skabe virksomheder, der løser et problem, og som er i stand til at skabe en stabil indkomst og stabile jobs.
”Vi bygger virksomheder, ikke exit-strategier,” siger Simon Sylvest.
Founders har for eksempel medstiftet delebilsservicen MinBilDinBil, som lige er blevet opkøbt af den hollandske konkurrent Snappcar. Derudover har Founders også været med til at skabe to virksomheder, der har fået investeringer inden for det seneste halve år: Opbevarings-servicen GoBox og Son Of A Tailor, der står bag den største crowdfunding-kampagne, når det kommer til mode-startups.
Du kan opleve Simon Sylvest på scenen til TechBBQ 2015 den 20. maj i Operahuset i København.
1 kommentar