Den nyopstartede virksomhed Enghouse Bikes ønsker at gøre cykelkøb mere personligt. Med sloganet “Made by you” ønsker de at kaste bolden over på kundernes banehalvdel og give kunden muligheden for at designe sin egen kvalitetscykel til en god pris.
Af Morten Frederiksen
Med rødder i det danske nær Skødstrup i Aarhus forsøger virksomheden Enghouse Bikes at præge cykelbranchen. Med en online konfigurator på hjemmesiden har man som kunde mulighed for at designe sin egen personlige Enghouse-cykel eller løbehjul ned til mindste detalje; alt fra stellets størrelse til styrets facon og farverne på de enkelte cykeldele.
Unikke og personlige kvalitetsprodukter
Simon Jørgensen, som er marketingsansvarlig hos Enghouse Bikes, fortæller om konceptet:
”Vores koncept går i alt sin enkelthed ud på at kaste bolden over på vores kunders banehalvdel og lade dem bestemme hvordan de vil have det. På den måde sælger vi ikke bare produkt med nogle bestemte egenskaber dikteret af produktet, men et produkt dikteret af kundens historie og personlighed.”
Virksomheden blev stiftet i foråret 2014 med sloganet ”Made by you”, hvor man fra start havde en vision og idé om at tilbyde kvalitetsprodukter personliggjort af kunden selv.
”Enghouse Bikes blev stiftet i foråret 2014 med en unik idé om, at give folk muligheden for at designe deres helt egen cykel online til en god pris. Med en god idé og et solidt koncept om online baseret salg gik vi i luften. Til start var vores sortiment langt fra hvad det var i dag, men det var stadig en stor satsning, for hver del i forskellige farver løb hurtig op i et stor lager,” fortæller Simon Jørgensen.
Enorm interesse resulterede i eksplosiv skalering
At skaffe og købe det sortiment, som konceptet fra start krævede og forventede, og samtidig finde et lager, som kunne rumme dette, var for den nyopstartede virksomhed risikabelt og et stort økonomisk sats. Forholdsvis hurtigt stod det dog klart, at Enghouse Bikes var kommet for at blive, og den store interesse betød, at virksomheden voksede eksplosivt og sortimentet og lageret blev udvidet yderligere.
Allerede ved starten er der blevet gjort et stort indhug i det lager, som man troede var passende, og dermed står det klart, at den risiko, som under opførelsen af lageret blev taget, i sidste ende har været det hele værd.
”Folk kunne lide idéen, så den blomstrede og det samme gjorde vores sortiment og vores forretning. Sidste sommer solgte vi i gennemsnit 25 cykler ugentligt, mens vi i dag ligger og sælger omkring 70. Den store interesse har betydet, at vi i dag også kan tilbyde damemodeller og løbehjul som noget af det nyeste. Vi har bestemt ikke planer om at stoppe her,” fortæller Simon Jørgensen.
Ifølge ham er en cykel i dag ikke længere blot en cykel, men en stor del af dig og din personlighed. Derfor kommer Enghouse Bikes og deres produkt som et friskt pust i en veletableret verden.
”Vores succes kommer igennem vores meget målrettede koncept og det faktum, at det, vi tilbyder, er et friskt pust i en meget veletableret verden. En cykel er ikke længere bare en cykel, en cykel er en del af dig. Derfor kræves det, at den matcher dig, og det er her vi passer helt perfekt ind,” forklarer han.
Fokus på online markedsføring
Med fokus på høj kvalitet har Enghouse Bikes sikret sig, at kunden får den bedste oplevelse under hele processen; lige fra oplevelsen med konfiguratoren, til oplevelsen med online købet og slutteligt oplevelsen med den efterfølgende cykeltur. Ifølge Simon Jørgensen har det medvirket, at rygtet om Enghouse Bikes har løbet over munde:
”Med produktet har vi fokuseret utroligt meget på kvalitet, så oplevelsen af cyklen blev bedst mulig. Flere af vores kunder har fortalt, at de købte cyklen, fordi en af deres venner, havde købt en. På den måde har vi, så snart en i omgangskredsen har købt en cykel, formået at få stort set hele omgangskredsen til også at købe én – eller om ikke andet ønske, de havde en,”
Fra første dag har virksomheden haft fokus på online markedsføring gennem især Facebook og Google. At kunne være i stand til at bruge de platforme, som i dag er til rådighed, til at nå ud til sine kunder, er et af de stærkeste og vigtigste redskaber i online salg.
”Herudover har vi en helt klar markedsføringsstrategi hvor vi tilpasser os de medier, som vores onlinesalg passer til. Her har vi især haft fokus på eksempelvis Google og Facebook,” forklarer Simon Jørgensen og tilføjer:
”På den måde har vi med baggrund i vores kvalitetsprodukter formået at etablere vores eget brand – Enghouse Bikes.”
1 kommentar