Arkiver

BusinessNyheder

AutoUncle vs. eBay: forbrugerhensyn og retten til data

Linjerne er trukket hårdt op, inden AutoUncle og eBay mødes i morgen i byretten i Aarhus. Her fremlægges sagen om, hvorvidt AutoUncle stadig skal have forbud mod at bruge data fra eBays danske platforme.

Af Tina Søndergaard

Enkelte innovative startups kan have potentialet til at sætte agendaen på det marked de opererer inden for. Mange startups stræber ligefrem efter at ’disrupte’ markedet, som AirBnB gjorde i hotelbranchen og Just Eat gjorde i fast-foodbranchen.

Men konsekvensen af at forstyrre en sovende bjørn, i form af en etableret virksomhed, kan altså være en slem omgang klø.

Ønsker gennemsigtighed i et berygtet marked
Det mærker det danske startup AutoUncle i høj grad. Igennem de seneste to år har de kæmpet med amerikanske eBay, som ejer Bilinfo, Dba og Bilbasen, om retten til at benytte den data, som brugtbilsforhandlerne gør tilgængelig på deres websites.

”Vi er blevet bombarderet med sagsanlæg og krav om alt fra fogedforbud, bødestraf, kontorransagninger til beslaglæggelse af it-udstyr. I alt kører eBay tre samtidige sager, der fra forskellige vinkler truer vores fortsatte eksistens i Danmark. Så det er bestemt ikke sjovt”, siger direktør og medstifter af AutoUncle.dk Johan Frederik Schjødt.johan_frederik_schjødt

Han forklarer, at det er meget dyrt for startuppet at indgå i retssagerne – og de har fornemmelse af, at der bliver anvendt en form for udmattelsesstrategi fra eBays side.

”Det, der holder os oppe og gør, at vi kæmper videre, er, at vi ved, at gennemsigtigheden er kommet for at blive, og at vi bidrager positivt til forbrugere og samfundet ved at øge gennemsigtigheden i et land, hvor brugtbilen er førstevalget for de fleste forbrugere”, udbyder han.

Johan Frederik Schødt mener, at den seneste forbudssag er den markedsledende spillers forsøg på at sætte sig på de informationer, salgstekster og billeder som bilforhandlerne indsamler og lægger ud på nettet.

”Skulle vi gå hen og tabe, vil det gå ud over forbrugerens mulighed for at få gennemsigtighed på brugtbilmarkedet, og samtidig vil det låse bilforhandlerne og deres data til én bestemt spiller, der har noget, som vi oplever som et monopol på markedet”, forklarer han videre.

Det handler om retten til data

Morten Heuing, som er administrerende direktør for Bilinfo, Dba og Bilbasen, er dog helt uenig i startuppets indtryk af sagen.

Morten Heuing eBay bilbasen dba”Vores målsætning er at skabe den bedste service og vejledning for vores brugere, og det gør vi via massive investeringer i blandt andet data og teknologi. Sagen om AutoUncle handler ikke om gennemsigtighed, men retten til beskyttelse af de data, man som virksomhed indkøber, bearbejder og benytter,” forklarer Morten Heuing.

”Vi kan ikke acceptere, at vores data bliver kopieret af en konkurrerende virksomhed. Det er det grundlæggende udgangspunkt for sagen. Vi har tilbudt AutoUncle en dataaftale på markedsvilkår, hvilket de ikke har været interesseret i. Andre markedspladser køber data fra os til brug for deres aktiviteter, det har AutoUncle også mulighed for, ” siger Morten Heuing.

Prissammenligning er godt for konkurrencen
Generelt er prissammenligningssites en omstridt størrelse. Både i Danmark og internationalt. De er nemlig ofte en stor fordel for forbrugeren, der hjælper med at gøre et marked gennemsigtigt og overskueligt, så forbrugeren kan finde den bedste pris, kvalitet og service. Men samtidig prikker websiderne til de etablerede virksomheder, som tidligere har haft eneret til de informationer, som nu bliver tilgængelige på sammenligningssiderne.

EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager (tidligere formand for Det Radikale Venstre) roser dog generelt sammenligningssiderne, for at øge konkurrencen og komme forbrugerne til gode.

“Det giver stor fleksibilitet at søge efter varer og sammenligne priser og produkter på nettet. Noget, der også giver forbrugerne mange valgmuligheder. Og det skal de virksomheder, der leverer varer og tjenester til det europæiske markedet, levere. ”

Hun påpeger også, at EU har vedtaget en lang række regler, som skal sikre netop forbrugerne og konkurrencen:

”EU’s kartel- og monopolregler er med til at sikre, at det foregår, som det skal,” fortæller hun.

Tidligere har juraen da også været på sammenligningssidernes side, som sidste år da bolig-siden Boliga blev boykottet af de danske ejendomsmæglere, men fik medhold af konkurrencestyrelsen og lov til at fortsætte virket.

1 kommentar

Skriv et svar