For tre år siden var der omkring 650 mennesker på Roskilde Festival, der brugte Volts mobile batterier. I år har de rundet 25.000 brugere.
Af Torben Kloster
Der er efterhånden ingen grænser for, hvad vores smartphones kan gøre for os. Men på ét punkt bliver de slået (med længder) af de gode, gamle, Nokia 3310-lignende telefoner: Batterilevetid. En Iphone, med nogle år på bagen, kan have svært ved at holde strøm i et døgn. Endda et halvt døgn, hvis man bruger telefonen meget.
Her kommer Volt ind i billedet. For når man både har en telefon, hvis batteri hurtigt løber tør, og desuden har meget begrænset adgang til strøm, fordi man er på festival, begynder det at spidse til. Den tilspidsede situation kan dog reddes med Volts mobile batteri.
Der er ikke så meget high-tech over konceptet – det er simpelthen bare et batteri, der kan lade din telefon op. Og når batterier ikke har mere strøm, kan du bytte det til et nyt. En ide, der rent faktisk opstod på Roskilde Festival, som Volt efterhånden er blevet en stor del af.
”I år er vi med i alle garderobe-boderne, så vi nu er til stede der, hvor folk kommer for at lade deres telefoner op. Så man kan altså vælge, om man vil lægge sin telefon til opladning i gaderoben, eller lade den op i lommen med vores service,” siger Trygve Aabye Dam, der er medstifter af Volt.
Læs også: Bærbart batteri til mobilopladning er en million-forretning
Fra hundreder til titusinder
2012 var det første år, hvor Volt var med på Roskilde Festival. Her havde virksomheden 1.000 enheder med, og fik i løbet af festivalen 650 kunder. Det er vokset til, at Volt i år, allerede på festivalens femte dag, havde over 25.000 brugere.
”Vi gav cava til vores kunde nummer 25.000. Han blev helt paf og anede ikke, hvad der foregik. Selv om vi er vokset meget, kan vi stadig godt lide at have et forhold til kunderne,” siger Trygve Aabye Dam.
Han kan stadig huske, da stifter bag var de eneste, der var tilknyttet Volt. Tilbage på deres første Roskilde Festival oprettede de selv alle kunderne, og fik efterhånden et forhold til flere af dem, fordi de kom igen for at bytte deres batterier.
På dette års Roskilde Festival er mere end 600 mennesker tilknyttet Volt, der har IT-ansvarlige, HR-medarbejdere og et væld af frivillige. Men Roskilde Festival, og festival-sæsonen generelt, er også Volts højsæson – resten af året er de omkring 12 fastansatte på kontoret.
Håber på at blive gratis
I år samarbejder Volt med teleselskabet 3 på Roskilde Festival. Det kan man også se på en lang række af batterierne, der bærer 3’s logo og farve. Servicen koster 200 kroner, og man skal lægge yderligere 200 kroner i depositum for batteriet. Men på længere sigt håber Volt, at deres service kan blive gratis.
”Vi håber, at nogle vil være partnere og samarbejde med os, så vi kan gøre servicen gratis for vores brugere. Det passer godt til vores koncept, som har et meget deleøkonomisk fokus – man bruger et batteri og afleverer det, så andre kan bruge det,” siger Trygve Aabye Dam.
Volt har også været på Smukfest flere gange, og var også en del af den nystartede festival Tinderbox. Derudover skal de med på festivaler i både Tyskland, England og Schweiz – og sidste år var de en tur i USA.
Siden interviewet fandt sted er Volt i mellemtiden nået op på 28.300 brugere.
2 kommentarer