Ugens Boganbefaling #5 – The Startup of You

Reid Hoffman har sammen med Ben Cashnocha skrevet bogen “The Startup of You“.

Reid Hoffmann er måske ikke et navn som umiddelbart vækker den store genklang hos de fleste, men det burde det måske. Hoffman var med i opstarten af den amerikanske internetbaserede betalingservice PayPal, som blev solgt til eBay for 1,5 milliard dollars i 2002. Vigtigere er det dog, at han startede facebooks professionelle storebror, LinkedIn, som sidste år blev børsnoteret.

Behandel dig selv om et startup 

Den centrale idé i bogen er, at man skal behandle sig selv og sin karriere som et startup. Hoffmann har formuleret nogle læresætninger fra det amerikanske teknologidistrikt, Sillicon Valleys, startupkultur og sat dem sammen med nogle anekdoter og historier fra sin venskabskreds.

Hvis man skal frem i sin karriere skal man, ifølge Hoffman gøre en række ting. Man skal f.eks. sørge for at udvikle en konkurrencemæssig fordel. Denne er baseret på tre sammenhængende aspekter: aktiver, ambitioner og værdier, samt markedets realiteter. Aktiver er sådan noget som, hvor mange penge man har at invistere i sig selv for, men også uddannelse og evner, som er oparbejdet. Hvis man har penge til at holde orlov for at tage et kursus i navigation eller kunstig intelligens, så er det jo en vigtig ting at være opmærksom på. Ambitionerne og værdierne skal også være der, for man skal ville det, som, øh, man vil med sin karriere. Men man skal også huske at kigge på markedsrealiteterne: Er det nu også smart at gå efter at åbne en pølsevognskæde på strandene i Sharm El Sheikh? Med den rette kombination af disse aspekter, handler det om at finde den rigtige retning for karrieren .

Et andet vigtigt princip er noget Hoffman kalder ABZ planlægning. Ideen er, at plan A er den karriere du har nu. Den kan man godt arbejde på at komme videre med, f.eks. i form af en forfremmelse eller en ny stilling indenfor sit firma. Men man skal også have en plan B, som kan være at skifte til et andet men relateret job eller at starte sit helt eget firma. Men sådan noget kan jo gå galt. Derfor skal man have en plan Z. Det er den plan, man falder tilbage på, hvis alt andet går galt. Ideen med at have en plan Z er, at man så kan forfølge plan B mere aggressivt, fordi man ved, at man har noget at falde tilbage på.

Drop langtidsplanlægningen og lev i nuet

Det mest originale i bogen og samtidig det mest specifikke for Silicon Valley er, hvordan usikkerhed er et grundvilkår, som man skal forholde sig intelligent til. Hvor normale selvhjælpsbøger og virksomhedsstrategier foreskriver, at man skal lave femårsplaner for, hvor man vil hen, og der skal være klar mål og delmål så man aldrig er i tvivl, så er det forfriskende at læse, at Hoffman mener at det er useriøst, at lave planer så langt ud i fremtiden som 3 år! Der sker simpelthen for meget tilfældigt, til at man kan planlægge det. Derfor handler det mere om at opsøge tilfældigheder og identificere intelligente risikoer, end at tro at man kan planlægge og kontrollere verden.

Man kan i virkeligheden sige, at det er bogens kerne, der afsløres her, for usikkerheden gør, at vigtigste er, at have nogle tommelfingerregler til at styre sin karriere i en verden som er foranderlig.

Læs en længere anmeldelse af bogen her

Køb The Startup of You på Amazon her.

Skrevet af

Læs også

Top