Bliv klar til Black Friday før og efter udsalget

Julesalget skydes i gang allerede på fredag, under udsalgsfænomenet, Black Friday. Netbutikker reklamerer allerede med kreative tilbud og salgsfremmede vendinger som trækplaster, men der er langt fra frit slag på alle hylder, når det kommer til prismarkedsføringsreglerne.

Prismarkedsføringsreglerne definerer, hvad du må og ikke må. Hos e-mærket har de plukket i dem og fundet de mest relevante for dig som webshop-ejer, når kunderne skal lokkes til med rabatter og tilbud til dette års Black Friday.

Sammenligning med egne priser

Normal- eller førpriser er typiske eksempler på, hvordan en tilbudspris eller en rabat kan markedsføres. Anvender du denne type tilbud, er særligt tre ting relevante at huske:

  • Normal- eller førpriser skal have været gældende i mindst seks uger umiddelbart forud for en eventuel rabat.
  • Har prisen varieret i den forudgående periode, må du kun sammenligne med den laveste pris, du har solgt varen til.
  • Gælder et tilbud længere end to uger, bliver rabatprisen til den nye normalpris, med mindre det klart fremgår, hvor længe tilbuddet er gældende.

Sammenligning med andres priser

Du kan også vælge at markedsføre dine rabatter og tilbud med, hvor skarpe dine priser er i forhold til konkurrenternes, men husk altid på, at:

  • Du ikke behøver tjekke samtlige konkurrenters priser for at kalde dig billigere. Du skal dog kunne dokumentere, at du har undersøgt et repræsentativt udsnit af de webshops, det er relevant at sammenligne sig med.
  • De priser, du sammenligner dig med, skal være gældende, når du lancerer dit tilbud, eller være indhentet umiddelbart inden, du bestiller en annonce eller booker bannerannoncering.
  • Sammenligner du dine priser med produkter, der ikke er helt identiske, skal det tydeligt fremgå af din markedsføring.

Salgsfremmende udtryk

Særlige udtryk som eksempelvis gratis eller garanti kan have en kæmpe effekt. Derfor gælder der særlige regler for netop disse. Her er et par, du bør kende til:

  • Udtryk som ”kun”, ”chokpris” og lignende må du udelukkende benytte, hvis de reelt har et indhold. Altså, at købet er særligt fordelagtigt.
  • Du må kun kalde noget gratis, hvis kunden rent faktisk får den gratis varer oveni den eller de varer, der skal købes for at udløse tilbuddet. Prisen for den gratis varer må altså ikke hentes ind på andre varer i transaktionen.

Bruger du prisgaranti som lokkemiddel, når kunder handler på din webshop, skal den også være gældende, hvis kunden, i en rimelig periode efter købet, finder varen billigere. Ofte vil 14 dage være tilstrækkeligt. Husk også at oplyse om eventuelle begrænsninger, så du ikke skal punge ud, hvis konkurrenten pludselig lokker med et vanvittigt køtilbud el. lign.

Gør returhåndtering til din konkurrencemæssige fordel

De fleste forbrugere tjekker returmuligheder, inden de køber en varer online. En undersøgelse viser, at helt op mod 81% af forbrugere forventer én af følgende returmuligheder, inden de køber en varer online:

  • At de kan returnere en vare købt online i en fysisk butik.
  • At de kan sende et online køb tilbage til webshoppen med en returlabel, som er genereret og betalt af webshoppen.

“Vores kunder har mulighed for at returnere deres online køb i én af vores fysiske butikker eller printe en e-mail eller pdf genereret returlabel og sende deres vare retur til os helt gratis. Vi bruger sky-baseret software, som gør det muligt for os at minimere besværet ved at returnere pakker for vores kunder samtidig med, at vi kan strømline returhåndtering internt,” Fortæller Jonas Larsen, E-commerce Manager hos Friluftsmagasinet til EDI-soft.

Altså, kan du forvente til en udsalgsdag som Black Friday, at der vil komme returvarer tilbage på lageret, men du har her muligheden for at differentiere dig ved at simplificere returordningen for dine kunder og samtidig sikre dig at din kunde har god grund til at komme tilbage og handle i netop din netbutik. Hos Friluftsmagasinet mener man, at en god returoplevelse er mindst lige så vigtig som rimelige priser og relevante returmuligheder.

Skrevet af

Læs også

Top