Startup-stafet: Hvor kommer dit navn fra?

Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. 

Den første stafet har vi givet til Dennis Drejer fra Rito.dk.

dennis-drejer-ny-197x300

Hvad er baggrunden for jeres navn?

Navnevalget for os var faktisk noget af det, der tog længst tid. Vi brugte næsten tre uger på det, hvor vi derimod kun brugte to uger på at oprette de første 1000 varenumre.

Målet var at skabe et navn, som ikke relaterede sig til eller fortalte noget om varerne. Vi sælger garn og hobbyartikler, men kommer til at bevæge os endnu mere over i kreative hobbyartikler. Derfor har det været vigtigt, at garn ikke måtte indgå i navnet.

Navnet må ikke betyde noget på nogen sprog, det skal være nemt at udtale og huske, og det skal være svært at stave det forkert. Derfor har vi blandt andet undladt v, w, b, d, p, c, k og andre bogstaver, som nemt kan misforstås som andre bogstaver.

Sidst men ikke mindst skulle domænerne være ledige i det meste af Europa.

Hvordan fandt I på navnet?

Vi arbejdede ud fra både personnavneregistre, sprognævnets ordbog og meget andet, men det var en helt tilfældig kombination, der gjorde udfaldet.

Hvad mener du, udgør et godt navn?

Et godt navn kan udtales på alle sprog, er kort og nemt at stave til.

Hvad har du lært, at man skal holde sig for øje, når man navngiver et startup?

Man skal passe på med at give sin startup et dansk navn eller et navn, som de ikke kan udtale i Spanien, England eller andre steder. Så står man i lort til halsen, når man skal til at oversætte eller rebrande sig selv.

Næste uges stafet går til Christoffer Baadgaard fra Debito

Skrevet af

Læs også

Top