Det danske online-koncept Casebase tilbyder studerende at få erfaring med erhvervslivets problemstillinger, mens virksomheder omvendt kan finde deres nye mand på lønningslisten. Konceptet er netop blevet lanceret.
Mange danske dimittender kender dilemmaet: For at score dit første drømmejob – eller bare et job – skal du helst være midt i tyverne og samtidig have 30 års relevant erhvervserfaring.
Gode studiejob er dog en sjælden valuta, og idealet om at have erfaring for at få erfaring kan være svært at leve op til. Men svaret kan måske findes hos det nye danske online-koncept Casebase, der blev lanceret 1. september. Casebase tilbyder de studerende at prøve kræfter med rigtige problemstillinger – eller cases – som erhvervslivet har leveret.
”Idéen med Casebase er, at alle studerende på videregående uddannelser kan få relevant erfaring – og måske et job – hjemme fra sofaen, skrivebordet, eller hvor de foretrækker at løse disse cases fra,” siger Erman Bozdogan, der er en af mændene bag konceptet og selv nyudklækket dimittend.
Hans forretningspartner Dardan Dashaj supplerer:
”For virksomhederne er Casebase en måde at finde relevante kandidater til fremtidige job samt teste deres evner af på konkrete og virkelige cases. Derudover er der nogle af vores kunder, som har diverse udfordringer, de gerne vil have kreative løsningsforslag til, og det kan platformen også bruges til.”
Fordel at være online
Casebase har på nuværende tidspunkt aftaler med blandt andre MetroXpress, Greenpeace, VW, Northside-festivalen og AGF, som har leveret cases til platformen.
Konceptet er inspireret af de såkaldte case-konkurrencer, hvor virksomheder også beder studerende om at løse forskellige problemstillinger. Hvor disse konkurrencer som regel har en fysisk form, har Casebase den fordel, at alt foregår online, mener Erman Bozdogan.
”Dermed sparer vi uddannelsesinstitutionerne, studerende og virksomhederne for ressourcer, da de ikke behøver at trække flere dage ud af kalenderen for at være fysisk til stede. Derudover kan studerende vise, hvad de kan i praksis, i stedet for at skrive det i en ansøgning,” siger han og fortsætter:
”Vi adskiller os også fra konsulentvirksomheder, da virksomhederne for en meget mindre pris får mange forskellige bud på, hvordan deres udfordring løses og eksekveres. Dermed har de mulighed for at vælge den bedste ud af mange og kan selv være med til at arbejde videre på løsningen.”
Hjælp til casen
Virksomhederne kan også selv vælge, om de selv vil udvikle deres case, eller om det skal ske i samarbejde med drengene hos Casebase. Prisen afhænger desuden af, hvor længe og hvor meget casen skal markedsføres.
Casebase håber blandt andet at udvide forretningen gennem samarbejdsaftaler med forskellige uddannelsesinstitutioner, der kan skabe kontakt til virksomhederne.
Det nye startup har fået finansiering gennem et investeringslån fra Capnova og består i øjeblikket af tre mand, hvoraf én arbejder på fuld tid.