Arkiver

Sponsoreret indhold

Sådan vækster du dit webbureau fra 0,5 mio til 5 mio. omsætning på 4 år

Morning Train er et pulserende webbureau i hjertet af Odense, som specialiserer sig i design, programmering og online marketing. De er igennem de sidste år blevet et af de større bureauer på scenen i Odense.

De fire iværksættere bag virksomheden besluttede i 2014 at ”pivot” virksomheden mod at blive et af byens største webbureauer. Rejsen var dog lang for de daværende fire SDU studerende, som i 2014 havde realiseret et beskedent omsætningsresultat på 500.000 DKK.

Dog 4 år efter kan de fire iværksætter kigge i bakspejlet og se en virksomhed i solid vækst – uden ekstern finansiering – som i 2017 realiserer en omsætning på den gode side af 5 millioner og samlet 18 ansatte. I dag har de samlet det bedste hold af webdesignere, programmørerer og online marketers.

De har samlet deres 4 bedste råd og erfaringer til andre iværksættere, som også starter en forretning op uden noget stort bagland eller netværk, som hurtigt kan få gang i forretningen.

  1. Få skabt et netværk

”Hvis du henvender dig til B2B markedet, så har du som nystartet brug for netværk – især i bureaubranchen. Selvom du har super muligheder for at annoncere mod nye kunder på Facebook, AdWords m.m, så er det svært for et nystartet bureau at skabe salg af websites m.m, hvis du ingen cases eller referencer har. Det at få de første cases og referencer kræver nemlig tillid fra dine første kunder, og den kan du bl.a. få ved at lære nye kunder at kende i forskellige netværksklubber.

  1. Sikr at jeres team vil det samme og vil gå den ekstra mil

”De fleste iværksættere starter op i teams, og det kan vi virkelig anbefale. Men det er en hård og lang vej mod succes, og vi har mødt mange iværksættere på vores vej, som ikke har kunne klare den store indledende modgang. Nogle håndterer det dog bedre end andre, og det er derfor, du skal sikre dig, at dit team er af den rigtige støbning og vil gå den ekstra mil.
Ellers spilder I hinandens tid, og så kan I ligeså godt dreje nøglen om fra start”.

  1. Sæt prisen lavt fra start men husk at gøre dine kunder opmærksom på det

”Dette er et råd, hvor mange rådgivere vil sige, at du skal sættes prisen højt fra start for at signalere seriøsitet. I vores bog kan du signalere seriøsitet på mange måder, men hvis du vælger at sætte timeprisen tæt på dine store konkurrenter, så skyder du dig selv i foden. Efter vores erfaring vil kunder anyday vælge en leverandør med masser af cases og anbefalinger til 900 kr/t end en nystartet til 800 kr/t uden referencer. Selvom der er 100 kr/t i timepris til forskel, så må du ikke undervurdere, hvor meget tidligere cases og den dertilhørende sikkerhed betyder.

Vi havde tilbage i 2014 en prisstrategi, som lå ca. 40-50% under slutmålet for, hvor vi gerne ville ende, og hvor de større konkurrenter lå. Du skal dog huske at kommunikere og være åben omkring, at du i de første x projekter giver en rabat – og du derfor kan lave en skarp pris. Det signalerer nemlig en erkendelse af, at du har noget at bevise, men at du udmærket kender dit værd”.

  1. Kæmp for at få tilfredse kunder, selvom det giver kortvarigt underskud

”Denne her er vigtig. Vi var ikke kommet hertil i dag, hvis vi ikke havde slugt mange kameler undervejs. Projekter som blev væsentlig større en aftalt var hverdagskost i starten, men vi sendte aldrig en større faktura end aftalt, og det bilder vi os ind betalte sig. Vi fik nemlig en trofast kundeskare, som oplevede, at vi holdte vores ord i en branche, som af nogle er kendt for at sende flere fakturaer efter en aftale er indgået.

Det er super tungt at se ens indtjening falde til næsten ingenting, men fra starten handler det ikke om at tjene penge men at skabe sig et brand, og den positionering du ønsker. Og i takt med at din kundeportefølje vokser og dine referencer bliver bedre, så vil større og større virksomheder begynde at få øjnene op for dig”.

Skriv et svar