Interview med Earbits Y-Combinator Alumni

Dette blog post er en del af vores samarbejde med HumanIPO, i denne fokusserie interviewer vi en række internationale inspirationskilder til din startup. Vi har fokus på internationale startups der har været igennem et accelerator program, og hvorfor ikke starte med toppen af kransekagen og interviewe en startup der har prøvet det som mange startups kalder Harvard for startups.


Earbits tog deres idé og pitchede den foran Y-Combinator, de var så imponeret over deres pich, power og det team de havde at Y-Combinator valgte at invitere dem ind i deres accelerator program. Trendsonline.dk har i samarbejde med HumanIPO taget en snak med den ene af stifterne bag Earbits, Joye Flores, om deres drømme, hvordan det har været at være med i Paul Grahams acceleratorprogram og selvfølgelig lidt om deres traction

Kan du kort beskrive Earbits, hvordan er den korte version, pitchen?
Earbits er en online radioplatform der er designet til at brande musik og musikrelaterede produkter. Bands, pladeselskaber eller koncertarrangører kan købe sendetid og den vej eksponere deres produkt, få nye fans og fortælle om kommende live koncerter. Alle der køber denne sendetid bliver godkendt af Earbits og vi håber på vi kan hjælpe kvalitetsmusikere til at skabe resultater der kan måles og vejes.

Når du er en techstartup og begynder at researche om startup råd og lærer alt om at lave en virksomhed i USA, så kommer man ikke udenom Y-Combinator. De er næsten startup verdenens svar på Havard, det er en drøm for de fleste startups at blive en del af og det var præcis det der skete for Earbits

Hvordan har oplevelsen været for Earbits at være en del af Y-Combinator?
Vores oplevelse med YC har både været rent firmamæssigt og personligt en milepæl der har ændret vores liv. De mennesker du møder, alle de råd de giver dig og den værdi det tilføjer din virksomhed. Der er hele tiden et maksimalt pres på at få mest muligt værdi og performe optimalt indenfor en kort periode, og dette er enormt vigtigt for en virksomhed i den tidlige fase. Vi har nu et meget bedre produkt end da vi startede, og vi kan næsten få fat i alle i tech verdenen med en enkelt eller to mails og en introduktion fra nogen vi har mødt gennem YC.

Har I brugt de andre YC teams kompetancer undervejs i processen?
Absolut. De individuelle hold skrev tit emails til hinanden hvor de spurgte om råd indenfor helt specifikke områder de arbejdede på. Et godt eksempel var da vi spurgte ind til om nogen af holdene havde lavet Facebook integration før og hvordan man gjorde det på den nemmeste måde. Vi hjalp også hinanden som produkttester i den helt tidlige fase og kunne give hinanden en masse feedback. Mine kompetencer er marketing og salg så hvis der var nogle der skulle bruge hjælp til en sælgende tekst til hjemmesiden eller et gennemgang af pitchen, så hjalp jeg gerne til med det.

Når man er en del af et acceleratorprogram så får man tildelt nogle erfarne mentorer. Earbits har brugt dem til at søge råd om deres produkt, hvordan de gjorde sig klar til Demo Day (den store dag hvor de skal pitche foran potentielle investorer) og hvordan de skulle kontakte pressen. Efter programmet har Earbits brugt dem til at få fat i nøgle kontakter, endnu mere presse og omtale og selvfølgelig holdt mentorerne opdateret omkring hvor langt Earbits var nået.

Hvilken information eller viden har I fået gennem Y-Combinator, der har haft den største værdi?
Det vigtigste har helt klart været at være fokuseret. I YC handler det om fokus på dit produkt, få så meget feedback tilbage fra så mange mennesker som du kan, og hele tiden fortsætte med og bygge og ændre på det til du har noget målgruppen elsker. Du fokuserer ikke på investorer, marketing eller noget helt tredje, det kommer senere. Dit fokus er på produktet og det får du hele tiden remindere om fra YC om ikke miste det fokus og blive distraheret og lave for mange ting på samme tidspunkt.

Hvordan er jeres traction?
Det går rigtig godt. Vi har mange tusinde der kommer til vores website og dette sker uden vi har brugt en eneste krone på marketing. Vi er meget glade for vores vækst. Vi skal selvfølgelig øge vores fokus så vi kan få endu flere personer ind på hjemmesiden, men der er allerede betalende kunder og brugere der synes vores webtjeneste er super, så det er vi ret tilfredse med.

Hvad er dit bedste råd for folk der overvejer YC eller et andet accelerator program?
Jeg kender ikke til andre acceleratorprogrammer, men ift. YC så gælder det om at vise du er smart, ambitiøs, fleksibel og nem at arbejde sammen med. Du skal vise du kan løse problemstillinger på en nem måde, og helst problemer du selv har haft. Du skal vise YC hvordan du tidligere har knækket svære problemstillinger gennem innovation og fokus. Udholdenhed er et af de vigtigste kriterier for YC, du skal blive ved og blive ved, det er ligemeget om du er blevet afvist af 97 % af alle du snakker med. Sidst et rigtig godt råd der har hjulpet en del, er at hjælpe en YC Alumni og på den måde få en udtalelse og gøre brug af deres netværk når du søger ind i Y-Combinator.

Et acceleratorprogram kan flytte din startup fra en gammel langsom veteranbil til en rumskib. Et rumskib der bryder lydmuren og accellererer væk fra alle konkurrenter, for at finde sig selv på vej mod stjernerne i startuphimlen. Hvis du har en startup så tag et kig på et af acceleratorprogrammerne, det kan være en chance to kun får en gang i livet, hvis du er så heldig, dygtig, målrettet og udholdende, så har du en chance for at få en plads.

Skrevet af

Læs også

Top