Vi har skrevet om ham tidligere og har haft en udsendning fra Trendsonline.dk til at opleve ham i live. Meget er blevet sagt og skrevet om Bill Joos, men efter selv at have været igennem en intens session med ham på 3 timer, kan kun siges en ting – han skal opleves live.
Se flere billeder fra hele turen på vores Facebook gruppe
Innovation Center Denmark er blevet lavet om til Pitching Center Denmark. Her sidder 12 håbefulde danske startups, de har alle lavet hjemmearbejde og er klar til at modtage råd fra en af verdens bedste indenfor kunsten at pitche. Om det er et produkt eller koncept til en potentiel VC, Angels eller andre. Alle der er med i dag, får en personlig hjælp fra Bill, der med det samme kan se hvordan pitchen skal forbedres. Man har 20-25 sekunder og her handler det om at komme omkring følgende områder; En kort opening, problem, problemløser og selvfølgelig hvorfor lige netop man er den bedste til at løse det, også kaldet secret sauce eller IP. Og altid en call to action til sidst.
7 ord er nok
Long is lazy, brief is hard. Dette bliver vist flere gange i præsentationen og printer sig ind på nethinden og i hukommelsen. Man tror ikke det er muligt, men Bill Joos lærer de enkelte startups, at man kan lave en indlednende pitch på kun 7 ord. Nogle får det faktisk ned på 6 ord og her er der flere der er ret dygtige og får deres opening til at fortælle alt om deres produkt og marked. At man bagefter har mulighed for at bygge op og komme flere ord på er en snedig teknik man kan bruge mange steder. Det er altid nemmere at sætte flere features på, flere ord på efter man har det helt klare budskab på plads. Dette kaldes også en MVP – Minimum viable product.
“Jeg hjælper repro grafiske virksomheder med at fordoble deres produktion”, var indledningen en af deltagerne fra turen kom frem til.
Den rigtige powerpointmodel
Bill Joos er manden der sammen med Guy Kawasaki havde Garage Technology Ventures, sammen er de blevet kontaktet af ca. 97.000 håbefulde tech-startuppere. Gennem alle disse præsentationer har Bill set hvordan, startups har fejlet med deres præsentation og via den vej udviklet en metode til den gode præsentation. Det handler om at have en rød tråd i powerpointen og som man lærte vil pitching kan de fleste ting overføres til selve præsentationen. Som en gruppe elever til en gang karatetræning med en sortbæltet specialist sidder de danske startups helt koncentreret og ser hver enkelt bevægelse hver enkelt detalje i præsentations teknik. De har vidt forskellige baggrund og sidder og noterer alle detaljer ned, her gælder det virkelig om at få det hele med, det er en mester der står deroppe. Dog skal nævnes at denne dags træner havde glemt at stramme det sorte bælte helt ind og var flere gange ved at tabe bukserne til stor indre morskab blandt deltagerne.
Dagen er ved at være omme med Bill Joos og nu er det tid til at udveksle visitkort og få en sidste snak med ham. Her er han igen en sand mester og lover at tage sig af alle mails der kommer fra de danske startups. Tre timer er fløjet afsted, men selvom tre timer ikke virker som meget, så er dette simpelthen en oplevelse som alle der er med kan tage med hjem og bruge i deres dagligdag og selvfølgelig når de kommer til at skulle pitche deres produkt.
Husk at kigge forbi Incuba Science Parks hjemmeside, hvis du mangler et godt sted til din startup. De har de rigtige faciliter og er tæt på universitets miljøet. Undertegnede har selv boet der i en periode på tre år og kan klart anbefale det, og dette skyldes ikke kun at de har været med til at gøre denne tur for Trendsonlin.dk mulig.