Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside
Om få år er det slut med at sende én mail til 200.000 modtagere. Hvis man vil føre en effektiv digital dialog må man målrette sit salg til den enkelte kunde, og det er her startup’en MailTalk kommer virksomheder til undsætning. De har udviklet et system, der kan samle, rense og distribuere alle informationer på én gang.
MailTalk startede for fem år siden, da Runi Thomsen, der i dag er teknisk direktør, fik idéen til startup’en under sit speciale på datalogistudiet. Sammen med de fire andre investerede han i projektet, og der gik ikke længe inden de havde omkring 10-15 store danske kunder, og de valgte at headhunte Bo Nielsson til CEO.
”Jeg blev interesseret i MailTalk, fordi jeg kunne se, at de var ’first movers’ på området, og jeg kunne se, at deres produkt de næste 4-5 år vil påvirke hele softwareindustrien”, fortæller Bo Nielsson, der har over 20 års erfaring inden for it-produktudvikling og marketing.
Digital dialog er fremtiden
Kort fortalt arbejder MailTalk med digital dialog. Det vil sige, at man kan have en målrettet ’dialog’ med en kunde på en hjemmeside, i en mail eller en sms ved at trække på de oplysninger, man har om vedkommende fra tidligere søgninger eller køb.
Det kan for eksempel være en butik, der har en webshop. Her vil en kunde, der tidligere har købt en vare, automatisk få nye tilbud på en e-mail ved hjælp af MailTalk. Efter samme idé kan systemet i MailTalk også sammensætte personlige nyhedsbreve og sms’er, så man sender lige præcis det, som er interessant for modtageren.
”Det bliver helt klart den næste generation af marketing, som bliver mainstream om 3-5 år. I dag sender man én e-mail ud til alle, men i fremtiden vil det være sådan, at man sender en personlig e-mail. Vi kan allerede se fænomenet nu på de sociale medier, som det sted, hvor folk bliver opmærksomme på et produkt”, siger Bo Nielsson og fortsætter:
”Vi skal tænke i en helt ny digital adfærd. Min datter på 23 år har for eksempel aldrig forsøgt at ringe til en virksomhed for at købe et produkt. I stedet så køber hun alt på internettet, og hvis hun kommer forbi en hjemmeside, hvor hun ikke kan få de oplysninger, hun skal bruge, så forlader hun den straks igen.”
Det gælder om at fastholde kunder
MailTalk skal være nemt at installere og bruge, så derfor kan det hentes over internettet og skal blot installeres på en server, hvorefter det kan bruges til alle Microsofts programmer som for eksempel Office og Outlook.
”De fleste har i dag deres kontaktinformationer i en kundedatabase eller i et økonomistyringssystem. For at optimere dialogen med ens interessenter kan MailTalk i stedet integrere disse i ét system og samtidig rense ud i informationen, så der for eksempel ikke er to ens e-mailadresser eller en ugyldig”, forklarer Bo Nielsson og uddyber:
”Det drejer sig at fastholde den digitale identifikation af en person, for ellers skal personen selv henvende sig igen, og når du først har mistet en køber, så er der stor sandsynlighed for, at de ikke kommer igen.”
Udsigt til at blive første danske virksomhed i Bizspark One
Lige nu ser fremtiden spændende ud for MailTalk, men den kommer i høj grad til at afhænge af, om de formår at nå ud til et bredere, internationalt marked.
”Vores største udfordring er at få meget dygtig teknikere til at forstå, at størstedelen af vores succes handler om marketing og ikke om produktudvikling. Det er afsætningen, der afgøre om det er en succes, og som danskere, skal man ud internationalt for at klare sig.”
Derfor håber Bo Nielsson lige nu på, at de bliver en af de 20 udvalgte virksomheder ud af 50.000, der skal være en del af elitegruppen Bizspark One. Han vurderer, at MailTalk har en rigtig god chance, og hvis det lykkedes dem, vil de være den første danske virksomhed nogensinde, der kommer med.
”Det er meget interessant for os og for dansk teknologi, hvis vi kan komme med i verdenstoppen og det vil betyde, at vi kan komme meget bredere ud internationalt gennem Microsofts partnere. Desuden håber vi, at den bevågenhed, der vil følge med, vil komme til at give et afkast i forhold til udenlandske investorer, da vi lige nu ikke har en investeringspartner”, fortæller Bo Nielsson.
Bizspark skubber effektivt startups frem
MailTalk er netop kommet med i Bizspark og på kort tid har det vist sig at være at åbne op for en række spændende muligheder inden for Microsoft.
”Først og fremmest har vi sparet halve og hele millioner ved at få alt det software, vi skulle bruge, gratis. Derudover er blevet tilbudt plads på verdens bedste hostingplatform Microsoft Windows Azure, som gør at vi kan tilbyde vores produkt i hele verden. Så det har haft en selvforstærkende virkning og nu står vi måske til at komme med i Microsoft Bizspark One. Det hele er sket inden for 2-3 måneder, så det er virkelig gået stærkt”, forklarer Bo Nielsson og tilføjer:
”Jeg må også sige, at det er første gang i 20 år, at jeg har set et initiativ, der skubber så effektivt til entreprenører.”
Få erfarne folk med i bestyrelsen
Efter mange års marketingserfaring på det danske og udenlandske it-marked har Bo Nielsson har et klart budskab til dem, der går med startup-drømme eller lige har startet deres egen virksomhed:
”Man skal få nogle folk med i bestyrelsen, som har erfaring med salg og marketing. Det kræver nemlig en speciel kompetence, og selvom det måske koster 20-50.000 kroner at have kompetente folk med i bestyrelsen, så kan det i sidste ende betyde noget for, om virksomheden overlever. Jeg har desværre kun set alt for mange gange, hvordan softwarevirksomheder er taget til USA med 10-15 millioner, men som ikke ved, hvordan man får markedet til at købe produktet, og så har man reelt brugt pengene på ingenting.”
Trendsonline takker for dette spændende interview med MailTalk, der med sit produkt har formået at ramme lige ned i en tendens, der om få år bliver mainstream. Vi ønsker dem held og lykke – ikke mindst med nomineringen til Bizspark One, hvor vi håber at se dem som den første danske startup.
[styled_box title=”Content-partner” color=”white”]Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside[/styled_box]
1 kommentar
Kommentare er lukket