Arkiver

Nyheder

ETC12 // Opbyg dit community: Tænk stort

TrendsOnline satte Evernotes Senior Manager for Content Strategy, Kasey Hickey, stævne under Evernote Trunk Conference til en snak om hvorfor deres ambassador programme er blevet så uhyre populært, og hvordan det har hjulpet i opbygningen af deres community.

Evernotes Ambassador Programme er en utrolig velintegreret del af Evernotes brand, undervisning til brugere samt meget tydeligt reprænsenteret under konferencen med en lang række oplæg fra de forskellige ambassadører i deres life series.

Hickey fortæller at ambassadørprogrammet blev lanceret for små to år siden, fordi de kunne se, at deres case stories på Evernote bloggen var virkelig populære. Samtidig brugte brugerne i stigende grad hinanden til at lære nye ting og måder at bruge Evernote på.

 ”Det der er så fantastisk er at vores brugere er så passionerede omkring Evernote, men de er endnu mere engagerede i at lære andre om Evernote”

Globalt ambassadørkorps
I dag er ambassadørprogrammet udbredt i USA med 15 frivillige ambassadører og er under opbygning i Japan og Korea med et mål om at nå mere globalt ud i løbet af de næste par år. Ambassadørerne dækker hvert deres område som for eksempel fitness, madlavning, små virksomheder, studerende, outdoor, håndarbejde, rejseliv og meget andet.

 ”Målet med ambassadørerne er at de skal hjælpe brugerne med at få et mere udbytterigt liv med Evernote – ikke bare at blive mere produktive”

De 15 ambassadører blev fundet blandt Evernotes mest aktive brugere. Mange af dem var allerede aktive bloggere og arrangerede meetups. Derfor krævede det ikke en masse for at aktivere brugerne til at blive ambassadører.

Konferencen var også en mulighed for at samle alle ambassadørerne, som ellers er spredt ud over store geografiske afstande. Hickey beskriver dog også dette som et af kerneproblemerne, da det kræver meget arbejde at vedligeholde kontakten til alle.

3 tips til dit ambassadør program
Selvom der er forhindringer undervejs i at opbygge et community som Evernotes, pointerer hun vigtigheden af at virksomheder i dag prioriterer kontakten med deres brugere. Èn ting er at brugerne kan være med til at udvikle virksomhedens produkt, men hvis der er klager eller utilfredshed har brugerne mange forskellige medier at udtrykke sig igennem, og her er det vigtigt at være i dialog.

”Det er utrolig vigtigt at virksomheder i dag kommunikerer åbent og gennemsigtigt med deres brugere”

Hickey tilføjer 3 gode råd, hvis du gerne vil opbygge et community eller ambassadørprogram for din virksomhed:

  1. Tænk stort
    For små virksomheder er det vigtigt at tænke stort og kigge til andre brands for inspiration. Hvis virksomheden agerer som en stor spiller vil brugere og ambassadører også opfatte den som sådan. Men husk at det tager tid at opbygge troværdighed!
  2. Vær åben og ærlig
    Som nævnt ovenfor skal virksomheder forsøge at være åbne, ærlige og autentiske. Sociale medier, forums og åbne blogs er en god måde at interagere på.
  3. Eksperimentér og strukturér
    Find ud af hvad der fungerer bedst for din virksomhed og giv eventuelle ambassadører guidelines. Selvom der ikke er et stort budget til udviklingen af et ambassadørprogram kan det sagtens lade sig gøre, med de mange gratis online værktøjer som er tilgængelige.

Kasey Fleischer Hickey er Evernotes Senior Manager for Content Strategy og har været hos Evernote næsten to år. Til daglig står hun for Evernotes blog, case stories og ambassadørprogrammet. Du kan følge Kasey på Twitter via twitter.com/kfleisher 

1 kommentar

Skriv et svar