Razuna digitaliserer, automatiserer og strømliner din arbejdsgang

Razuna er et open source mediehåndteringssystem – det kaldes enten Media Asset Management eller Digital Asset Management. Razuna DAM gør det muligt at centralisere alle dine digitale aktiver, automatisere og strømline din arbejdsgang, udgive dine aktiver direkte til internettet og samarbejder med dit team på alle dine aktiver. Der er både mulighed for at købe Razuna som en Cloud service, hvor de installerer og driver det i skyen for virksomheden eller det kan installeres på virksomhedernes egne servere.

Trendsonline.dk har interviewet Jens Strandbygaard, som er administrerende direktør i virksomheden med ansvar for det kommercielle. Han fortæller om brugernes udbytte af Razuna:

”Mange af dem har haft alt materialet liggende på en FTP server, som er helt umulig at finde rundt på. Så derfor oplever de, at de sparer masser af tid og penge på at håndtere deres medier – samtidig med, at de undgår at gamle billeder eller film benyttes af partnere til annoncering eller web.” tweet

En anden founder i Razuna er Nitai Aventaggiato. Han er CTO og har ansvar for teknik og vision. Det var Nitai, der fik idéen til Razuna i 2007 – det var et resultat af mange års arbejde med CMS og e-commerce systemer:

”Det blev den gang helt tydeligt for ham, at fremtiden ikke lå så meget i indholdsstyringen, så meget som i datahåndteringen. Og vi kan se at mængden af især billeder og videofiler, er eksploderet hos virksomhederne siden da. Det var derfor helt rigtig set, at der skulle satses på de systemer, som grundliggende håndterer disse meget store datamængder og gør dem tilgængelige for alt fra webshops og hjemmesider til print og broadcast.” tweet

Jens fortæller, at der er endnu en partner i virksomheden:

”I foråret fandt jeg så ud af at Jørgen Kristensen skulle holde som direktør i Stofa – og han var lige den profil, som vi manglede til at sætte turbo på opbygning af partnerkanaler. Han brugte ikke mange dage på at beslutte sig, så med virkning fra maj trådte han også ind som partner.” tweet

Fordi de tre partnere har erfaringer fra tidligere startups, har de været opmærksomme på tre ting: at spare på kontanterne, sælge med profit og lytte til kunderne. Jens fortæller mere om Razunas egentlige forretningsmodel:

”På open source kunderne tjener vi penge på support, mens Enterprise kunder betaler løbende licens eller hosting. Desuden har vi udviklet en partnermodel, hvor f.eks. hostingselskaber kan installere Razuna branded med deres eget navn og videresælge til egne kunder. Endelig har vi en OEM model, hvor f.eks. udbydere af PIM systemer, CMS systemer eller E-commerce systemer integrerer Razuna med deres software og videresælger det.” tweet

Razuna har 60.000 downloads om året og ca. 2000 kunder. Jens forklarer, at 80% af omsætningen kommer fra USA, og at de har mange store og også offentlige kunder både i Danmark og i udlandet:

”Kunderne tæller store virksomheder som Plantronics, Unilever, WorldNow, EMC og Zappos. Desuden har vi en række universiteter og offentlige kunder, f.eks. University of San Fransisco, Library of Congress og Det Islandske Parlament. I Danmark anvendes det f.eks. af Plantorama, Systime og møbelvirksomheden GlobeZero4.” tweet

Jens fortæller, at netop virksomhedens globale karakter har været den største udfordring:

”Om natten og morgenen svarer vi på mails og telefonopkald til asiatiske kunder, om dagen sælger vi i Europa og om eftermiddagen og aftenen i USA.” tweet

Razuna har da også en fast måde at planlægge på, forklarer Jens:

”Vi mødes løbende og udarbejder handlingsplaner. Jeg giver ikke meget for ligegyldige forretningsplaner med store ord, flotte vendinger og ville visioner. Vores verden forandrer sig hele tiden og lynhurtigt, så Razuna styres efter handlingsplaner. Vi sætter os 12 måneders mål og arbejder så med detaljerede handlingsplaner for 3 måneder af gangen. Både for virksomheden og for hver medarbejder.” tweet

Inden for de næste seks måneder starter Razuna et udviklingskontor i Mumbai, og desuden skulle abonnementsindtægterne gerne være tredoblede.

Hos Trendsonline.dk ser vi frem til at følge den spændende udvikling!

Skrevet af

Læs også

Top