Sidste fredag var der Nordic Startup Awards, endnu et awardshow der hyldede det bedste indenfor startups i Danmark og resten af norden, dette var endnu et awardshow i en række der har kørt over det sidste år. I følge flere eksperter indenfor iværksætteri og startups, og en artikel fra ComOn, så har vi fået nok og det er blevet til citat fra artiklen på ComOn “Selvsmagende spytteri”
Jeg vil tage skeen i den anden hånd og i stedet råbe hurra for dem der laver disse awardshows. Trendsonline.dk er sikker på ligesom ved alle andre aspekter indenfor business, så findes der også noget der hedder udbud og efterspørgsel på awardshows. Hvis der er for mange awardshows der hædrer og præmiere startups, så vil de ikke overleve på længere sigt, men er eksponering, hæder og kroner øre ikke det der bringer en startup videre ud over rampen? Og vil de gode awards ikke overleve og de dårlige forsvinde stille og roligt, præcis ligesom startups.
Masser tid til kritik og radioshows
Når man samler 700 mennesker fra hele norden og bringer dem sammen under et awardshow der var velgennemført, og skabte fundament for endnu mere hype om denne nye “skater” kultur, så kan det kun være godt, måske er det ikke godt for de veletablerede startups, der bruger deres tid udvikle deres forretninng, kommentere på twitter og deltage i radioshows. Men for upcoming stars som Drinkster.dk, Usertribe.dk, Brokerprint.dk, så er denne eksponering helt fantastisk for deres fremtidige muligheder for at skabe vækst for dem selv og Danmark.
Hvor havde de nye stjerner på startup-himmelen, Click A Taxi været uden den rigtige inspirationskilde, hvad med Trustpilot eller Autobutler. Det er svært at sige men inspiration fra andre der har succes giver flere der vil forfølge at gøre det samme. Hvor mange 5-6 årige vil ikke være den nye Messi?
Awardshows skaber vækst
Trendsonline.dk er ved at være en velbesøgt og kendt blog, og hver uge modtager vi mails fra folk, der er glade for det vi laver og selv er gået igang på baggrund af denne intensivering af dækningen af startup miljøet herhjemme. Jo mere hype vi skaber om at være startup og alle de fantastiske muligheder det giver desto bedre. Selvfølgelig skal vi ikke narre nogen og sige det er en “easy path”, det kræver rigtig meget, og her vil dem der ikke vil Dare and do falde fra!
Hvem siger startups har fået nok?
Hvis vi interviewer nogle af vinderne fra de forskellige awardshow, ville de så sige til os de har fået nok, aldrig! Lad os da i stedet hylde de mennesker der skaber vækst for dem selv og Danmark. De mennesker der skaber et bedre fundament for startups og lad os se dette som en fælles kamp og et fælles projekt for at skabe så mange nye startups i fremtiden som overhovedet muligt.
Er du enig eller mener du ligesom ComOns artikel at vi har nået grænsen?