Meemooz er en gratis online service til organisering og deling af dit livs oplevelser. Servicen har fokus på, at den enkelte bruger skal have fuld kontrol over, hvem der kan se oplevelsen samt individuelle beskrivelser i oplevelserne. Desuden er der lagt vægt på, at brugere skal kunne samarbejde om fælles oplevelser.
Bag Meemooz står Mark Perry. Idéen fik han på en ferie Thailand i foråret 2010.
”På et tidspunkt i løbet af de stille dage ved poolen begyndte jeg at brainstorme om en online service, hvor jeg nemt kunne dele mit livs oplevelser, samarbejde med andre om delte oplevelser og dele oplevelser selektivt med de mennesker, som betyder noget for mig.”
Nu mere end et år siden Marks ferie i Thailand er online servicen Meemooz en realitet. Meemooz kan bruges til online organisering og deling af dit livs oplevelser med dem, som betyder noget for dig:
”For mig er oplevelser afsluttede enheder af information; der er en begyndelse, en afslutning og noget ind imellem. Og afhængig af hvem du deler oplevelsen med, vil du sikkert, ligesom mig, tilpasse din genfortælling til dit publikum. Hvis din oplevelse nu for eksempel er Roskilde Festivalen 2012, er der helt sikkert ting, du ikke vil dele med din mor, men som dine venner godt må høre. Nogle ting vil du måske ikke slet ikke dele med andre end dig selv!” Fortæller Mark Perry til Trendsonline.dk
Og Meemooz er netop blevet designet til at organisere oplevelser i afsluttede enheder af information – meemoos – og til at man som bruger specifikt kan tilpasse genfortællingen af sine oplevelser til et publikum.
Meemoz er dog ikke blevet til over night. Processen har været længere end Mark i første omgang, havde regnet med:
”Jeg har været i løbende kontakt med projektlederen i Ukraine, siden er blevet kodet af et Ukrainsk web bureau, angående milestones og deliverables. Det være sagt tror jeg, at vi begge er blevet overraskede over omfanget af opgaven og det resulterende gentagne skred i tidsplaner. Alt i alt har siden taget mere end et år længere at udvikle end først planlagt.”
Mark Perry fortæller, at den store udfordring i fremtiden bliver at få spredt budskabet om servicen. Han har dog en idé om, hvordan han vil skabe vækst på siden:
”Jeg vil primært bruge mit eget netværk til at skabe organisk vækst på siden. Hvis det viser sig at gå for langsomt, vil jeg overveje at investere i online markedsføring.”
Generelt tror Mark på sin idé, og han ser lyst på fremtiden:
”Hvis jeg kan få 100 aktive brugere udenfor min vennekreds, som synes servicen er fed at bruge, så har alle timerne brugt på at udvikle servicen været det hele værd. Hvis det ikke sker, hvilket jeg skyder til at være ret usandsynligt, så er jeg blevet en masse erfaringer rigere i processen, som jeg kan anvende direkte i andre projekter.”
Hos Trendsonline.dk krydser vi fingre for, at Mark når sit mål og får 100 aktive brugere, som synes at Meemooz er fed!