PhotoPitch.me er en kommende crowdsourcing platform for virksomheder og fotografer. Idéen er, at virksomheder efterspørger specifikke billeder, som fotografer så kan biddrage med. Trendsonline.dk har interviewet founder Linisha Palm og spurgt ind til alt fra forretningsmodel til fremtidsplaner.
Linisha Palm forklarer, at PhotoPitch er en crowdsourcing platform, hvor virksomheder kan beskrive, hvilke billeder de har brug for. Herefter pitcher fotografer (hobbyister, semi-professionelle og professionelle) deres billeder.
”Virksomheden kan nu vælge det billede, der passer bedst til deres behov, og fotografen tjener penge. PhotoPitch får et cut af transaktionen. Forretningsmodellen har allerede vist stor succes indenfor andre industrier, så nu er det bare om at komme i gang!” Udtaler Linisha.
Vi spurgte Linisha om, hvad udbyttet for PhotoPitch’ brugere er, til det svarede hun:
“At give ’Power to the Crowd’. At give virksomhederne friheden til at vælge billeder, der rent faktisk stemmer overens med deres identitet, behov og mål. Og for fotografernes vedkommende bliver det en mulighed for rent faktisk at tjene penge på det, de er dybt passionerede omkring.”
Hun fortæller, at idéen til PhotoPitch begyndte at spire for godt og vel halvandet år siden, da hun arbejdede på en idé om at sælge fotografers uudnyttede materiale. I konceptudviklingsprocessen stod det pludseligt klart, at mange virksomheder har et stort behov for at få billeder, der passer specifikt til deres ønske:
”men i dag er der kun muligheden for at hyre en professionel fotograf, hvilket ofte er for dyrt for den lille eller mellemstore virksomhed. Og det eneste andet alternativ virksomheden har, er at købe præfabrikerede billeder i diverse billedbanker. Så det måtte vi finde en løsning på!” Fortæller Linisha
De har dog senere fundet ud af, at store virksomheder også har vist interesse for PhotoPitch.
Inspirationstur til Silicon Valley
Foruden Linisha består teamet af co-founder Jens Axel sø og Anne Sofie Rode Baek. I foråret 2012 var Linisha og Jens på inspirationstur i Silicon Valley.
”Her hører vi om GrabCad og 99designs, to andre crowdsourcing platforme, der laver præcis det samme som PhotoPitch, men indenfor andre industrier.” Forklarer Linisha
Begge virksomheder er tilsyneladende i kæmpe vækst og Linisha får derfor smag for at se, hvad PhotoPitch kan blive til.
”Senere hen begynder Jens at vågne op om morgenen med forskellige ideer til, hvordan man kan udvikle PhotoPitch.” Fortæller
Fordi Jens har øje for det tekniske og det økonomiske og Linisha for marketing og forretningsudvikling, blev de enige om at udvikle PhotoPitch sammen. Siden er Anne Sofie kommet med på teamet og skal stå for salg.
Alle tre er studerende, og det har naturligvis haft indvirkning på hele processen:
”Tidsplaner er jo en finurlig størrelse, når vi alle også studerer ved siden af. Selvom vi alle er 100% dedikerede, så er der stadigvæk et speciale, der skal skrives og eksamener der skal overstås. Så selvom vi føler, at vi har været fuldt fokuserede, så må vi indrømme at vi har måttet lære prioriteringens kunst.” Forklarer Linisha og fortsætter:
”Vi har derfor valgt at tro på, at det at gennemføre sine studier ved siden af opstart af PhotoPitch, er et middel til målet. Der skal være plads til begge dele. Men det har da gået ud over tidsplanen – ingen tvivl om det!”
Fokus på kvalitet
En anden udfordring har været at forene PhotoPitch’ to målgrupper: virksomheder og fotografer:
”Kvaliteten på vores platform er også virkelig vigtig for os, da vi skal sørge for at være attraktive overfor både fotografer og virksomheder, som er to målgrupper, der er meget forskellige. Det tager tid at ramme det bedste til begge verdener, men vi mener at det er et vigtigt succeskriterium.” Fortæller Linisha
Den største udfordring har dog været at få bygget et community af fotografer.
”Vi skal sørge for, at de synes at der er masser af incitamenter for at joine PhotoPitch, så det er vi gået i fuld gang med nu.”
Og netop community building fortæller Linisha, er en deres mest vigtige vækststrategier:
”Vi er sikre på, at hvis vi får tiltrukket kreative fotografer med nye spændende måder at skyde billeder på, så kommer virksomhederne også. Men det er lidt som en hønen og ægget situation.”
Derudover fortæller Linisha, at de også vil lave en del offline events for især fotograferne, så de føler, at de udvikler sig, bliver stimuleret og får skudt nogle lækre billeder.
Afslutningsvis spurgte vi Linisha om, hvordan hun mente fremtiden vil se ud for PhotoPitch de næste seks måneder:
”Om seks måneder har vi lanceret. Vi har fået minimum 100 fotografer med om bord og fået lavet 100 salg. Flere og flere henvender sig til os med ønske om at være med på teamet, så det gør det endnu sjovere at arbejde med PhotoPitch, da vi har talenter, der kan en masse. Vi glæder os til at se, hvilke synergier vi sammen kan skabe og få sat PhotoPitch på landkortet!”
Hos Trendsonline.dk glæder vi også til at se det færdige projekt! Der skal i hvert fald lyde et held og lykke herfra!
4 kommentarer