Arkiver

DebatNyheder

Mediebranchen har ikke forstået det digitale potentiale

– Den danske mediebranche er gået i selvsving med at genopfinde sig selv på den samme måde igen og igen, og det er meget sjældent, at der sker noget rigtigt nyt.

Sådan sagde medarrangør ved Startup Weekend Copenhagen Media, Nikolaj Opstrup, i går til Trendsonline.dk, da han skulle forklare, hvorfor der er brug for en startup weekend med fokus på medier. Mediebranchen trænger til digital fornyelse, er argumentet.

Men hvad er det egentlig, der er galt i mediebranchen, siden der er behov for fornyelse? Ifølge Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor på Roskilde Universitetscenter (RUC), er problemet, at de danske medier gør det, de altid har gjort. Blot i en mere radikaliseret form. De skriver.

– Medierne satser generelt rigtigt sikkert ved at skrive på nettet. Det er hurtigt at arbejde med tekst, og dermed bliver det muligt at være først ude, forklarer Mads Kæmsgaard Eberholst.

Liveblogging er et lille skridt
Lidt nyudvikling sker der dog. Mens Mads Kæmsgaard Eberholst over en telefonforbindelse mellem Roskilde og Aarhus udreder det danske digitale medielandskab, bemærker han, at flere medier i samme minut liveblogger fra Buddinge nord for København, hvor Peter Loft (tidligere departementschef i Skatteministeriet) afhøres i skattesagen.

– Liveblogging understøtter det at være hurtigst, og det er medierne faktisk blevet ret gode til. Man har fået en teknologisk platform, der gør det muligt – også på mobil, men det er gammel vin på nye flasker. Spørgsmålet er, om nogen følger med live, eller om man i højere grad læser livebloggene som resumeer og dermed måske hellere ville have et rigtigt resume.

Han savner, at medierne gør mere brug af fx sociale medier. Et ønske han finder opbakning til hos Lars Kabel, lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der mener, at de sociale medier kan udnyttes langt bedre til at inddrage brugerne.

– De danske mediehuse er ikke særligt gode til at inddrage sociale medier. De mangler at inddrage fx Facebook på en måde, så det ikke bare er et publiceringssted, som det er i dag.

Starten var god
Ifølge Lars Kabel var de danske medier ret godt med digitalt omkring årtusindskiftet, men i midten af 00’erne, hvor især københavnske mediehuse udkæmpede en kamp om gratisaviser, tabte de momentum. Kampen lammede den digitale udvikling i mediehusene i en grad, så de siden har kæmpet for at forstå værdien af at bruge søgemaskiner, sociale medier og generelt at tænke crossmedia. Først de sidste par år er det lykkedes medierne at accelerere, som Lars Kabel beskriver det.

Mads Kæmsgaard Eberholst savner dog stadig yderligere acceleration, og først og fremmest savner han vilje.

– Facebook fx er et fænomen, som medierne hen over en årrække har været nødt til at tage stilling til. Hvordan poster vi? Hvordan debatterer vi? Medierne behandler i høj grad stadig Facebook som en indgang til at få folk til at klikke videre til deres netavis, og det er ikke at udnytte det teknologiske potentiale i Facebook.

Han nævner vejrudsigter på tv som et af de steder, hvor man har forstået at inddrage brugerne ved at lade folk indsende deres egne vejrbilleder.

– Folk elsker at sende billeder ind, ligesom folk på nettet elsker at deltage i debatter. Hvis man skal gøre noget for at udvikle de digitale medier, er det blandt andet i den retning, man skal tænke.