Medierne er kun en lille flig i den digitale verden

Medierne er kun en lille aktør i det store digitale flow.

Sådan er vilkårene ifølge Lars Kabel, lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, for de digitale danske medier.

– Medierne er underlagt mange digitaliseringsprocesser og udviklingstendenser udefra, og med det som et vilkår synes jeg egentlig, at de traditionelle danske medier egentlig klarer sig rimelig godt. tweet

Lars Kabel er derfor heller ikke den første til at udråbe den danske mediebranche som digitale analfabeter. For i forhold til dengang, hvor avisen var et medie i sig selv og selv bestemte indholdet i avisen, er det i langt højere grad brugerne, der i dag bestemmer, hvad de forbruger fra den digitale verden.

Alt er dog ikke overladt til tilfældighederne, og derfor mener Lars Kabel også, at de digitale danske medier kunne have gavn af at udnytte flere originale kombinationer af fx salg, service og oplevelser med nyhedsformidling.

– Danske medier har altid været gode til at kombinere journalistik med service og salg, og de seneste tre til fem år er de også blevet bedre til at gøre det digitalt. Jeg tror, at vejen frem blandt andet er mere af det her. Det er i koblingen mellem journalistik, oplevelser og salg, at der er en fremtidig markedsplads, siger Lars Kabel og uddyber: tweet

– Det er ikke nok bare at være almindeligt publicistiske. Jeg tror ikke en skid på det, og jeg synes, det er synd for de unge entreprenører, der kaster sig ud i det. Men kan de finde kombinationer, hvor de bruger journalistikken som et delelement i noget større, har de en mulig fremtid. tweet

Skrevet af

Læs også

Top