Det traditionelle samlekortspil får en ekstra dimension, når Major League Wizardry giver de fysiske kort liv gennem augmented reality.
Kort fortalt er Major League Wizardry en kombination mellem en app og fysiske kort, der kommer til live med monstre og magi gennem en smartphone og augmented reality teknologien. Bag konceptet står det nyoprettede Game Made Studio.
“I Major League Wizardry vil vi gerne holde fast i de fysiske kort, for vi mener stadig, at de skaber en værdi for spilleren, men samtidig vil vi gerne forøge denne værdi med de muligheder, der findes i dag med augmented reality,” fortæller medstifter David Reeckmann og tilføjer;
“Det er dog stadig muligt at spille Major League Wizardry kun på app’en uden at skulle bruge de fysiske kort.”
En troldmandsverden
Major League Wizardry er en liga, hvor hver spiller er en troldmand, der skal kæmpe mod andre troldmænd fra forskellige skoler af magi. I universet bliver troldmændene, eller wizards, betragtet som sportsstjerner, som man kender dem med fans, tilskuere, cheerleaders, dommere og – måske knap så realistisk – krystalkugle-shows.
“Vi har et meget uhøjtideligt univers og gør en dyd ud af at få humor til at være en integreret del af spillet – for eksempel kan man nedkæmpe en af modstanderens monstre ved at bestikke dommeren til at udvise det fra areanen,” fortæller David Reeckmann.
Det er planen, at app’en skal være gratis, og at hver spiller starter med en samling pre-definerede digitale kort, som denne så kan udbygge – enten ved at spille eller købe. Derudover vil der også være en række visuelle features, som spilleren kan købe til sin wizard-avatar.
Brugerne vil i første omgang selv kunne printe kortene ud og på den måde blive introduceret til augmented reality universet, inden denne vælger at købe de originale kvalitetskort.
“Vores primære målgruppe er fra ti år og opefter, men spillet har strategisk dybde, når man kommer mere ind i det, hvilket gør, at det også henvender sig til ældre spillere. Vi er opmærksomme på, at Major League Wizardry også skal tiltale forældrene, som typisk vil være dem, der betaler. Derfor vil vi lave et spil, der skaber mere vedvarende værdi for spilleren og ikke bare føles, som om man bruger penge på ”endnu et app spil” – denne value add skaber vi primært gennem vores fysiske kort,” fortæller David Reeckmann.
Date a developer
Ideen til Major League Wizardry kom til en Magic the Gathering turnering, hvor David Reeckmann og en gruppe venner deltog. Her blev det diskuteret, hvorfor spillet ikke var lavet som en app, da det var oplagt til tablet platformen. Det var en undren, som de tog med sig hjem.
“Vi var nogle stykker, der talte videre om det efterfølgende og begyndte at kigge på, hvilke alternativer der fandtes på app-markedet – hvilket var overaskende lidt. Magic havde ikke engang deres eget spil som app på det tidspunkt. Vi tænkte derfor; ”det kan vi sgu gøre bedre”. Og derfra gik vi bare i gang uden at ane, hvordan man laver en app.”
De to, som tog tanken videre blev David Reeckmann og Mikkel Lillelund, der havde en fortid sammen på DTU. De havde tidligere snakket om at lave noget sammen, og da idéen til Major League Wizardry kom, var samarbejdet oplagt.
“Efter at have arbejdet på konceptet i cirka et halvt år ved siden af vores almindelige jobs, skulle vi finde nogle udviklere. Vi mødte Michael Reibel til StartupWeekend i København, der fortalte om AppGarage på DTU. Michael nævnte, at der ville være et ”Date a Developer” arrangement, hvor vi tog ud og pitchede vores ide. Her mødte vi så Kristoffer La Cour, Casper Paulsen og Phillip Barth, og vi fem er nu det forholdsvis store founding team. Derudover har vi en community manager og to illustratorer tilknyttet vores team.”
“Man skal råbe højt”
For holdet bag Major League Wizardry har der særligt været to store udfordringer ved at udvikle app’en. For det første at udvikle et spil, der levede op til deres egne krav – at det skulle være simpelt og underholdende, men samtidig dybt og udfordrende nok til, at man blev ved med at spille det.
“Det andet har helt klart været at skabe opmærksomhed omkring spillet. Man skal råbe højt som nystartet virksomhed for at blive hørt, og særligt ved app-spil er der meget hård konkurrence,” siger David Reeckmann.
At få opmærksomhed omkring produktet er også det, fremtiden kommer til at kredse særligt om for teamet, der lancerer alpha versionen af spillet i løbet af sommeren.
“Vi regner med at skyde en Kickstarter kampagne i gang, der skal få os fra alpha til beta. Senere på året lancerer vi så beta, der gerne skulle have stort set samme funktionalitet, som når vi laver den endelige release. Om seks måneder er vi derfor meget tæt på en rigtig lancering og er, hvis alt går efter planen, på vej ud af beta.”
1 kommentar