Arkiver

Nyheder

Sproom skaber værdi med øget transparenthed og øget viden om rutineopgaver

Danske tech-iværksætter-spirer kan med fordel læse her, hvordan de mere rutineprægede opgaver, både simple og komplekse, kan løses. Steen Haunstrup fra danske Sproom fortæller om deres SAAS-løsning med fuldkommen transparenthed, der ”blackboxer” det komplekse, og frigiver derved både tid og ressourcer. Trendsonline har talt med danske Sproom, som ønsker at gøre samhandel og fakturering til en nemmere og mere overskuelig proces for særligt mindre virksomheder.

Fra det analoge arbejdsmiljø til det digitale arbejdsmiljø
Sproom er en digital samhandelsplatform, som automatiserer og optimerer alt det svære og kedelige faktureringsarbejde – det arbejde, som større virksomheder har fuldtidsansatte til at udføre, og arbejde som mindre virksomheder ikke har ressourcer til at udføre. Sproom flytter de rutineprægede opgaver ind i et digitalt miljø.

Mange fakturaer sker via et brev – et elektronisk format bliver til et analogt format i form af et brev som så igen bliver til et digitalt format.Tiden er i dén grad moden til, at man tænker denne her transaktion mere intelligent. Vi varetager, alt det der er teknisk svært – det har vi blackboxet. Med Sproom bliver man 100 % compliant. Man skal ikke have nogen viden om alting, man skal bare agere. Siger Steen Haunstrup, CEO i Sproom.

Fokus på værdien for brugerne
Sproom fokuserer, ifølge Haunstrup, meget på at tænke værdi for brugerne, og er meget fokuserede på hele tiden at innovere Sproom platformen blandt andet igennem kundefeedback. Kunderne oplever værdi med Sproom i kraft af at:

1) Produktets basale ydelser kan gratis benyttes og der er mulighed for tilkøb af ydelser efter behov.

2) Produktet optimerer kundernes arbejdsprocesser og frigiver herved tid og ressourcer.

3) Produktet giver et overblik, som man ikke havde tidligere havde i det analoge miljø.

Kunderne kan  benytte sig af Sproom uden at betale for det med freemium-versionen, eller de kan tilkøbe premium-versioner af produktet ”hvis det har værdi for dem”, siger Haunstrup:

Det gør ikke noget, at man tager penge for ting, der har værdi, men det er også vigtigt, at man har mulighed for at vise folk, at værdien ér der, før de ligesom skal vurdere, om de skal have mere af dén værdi. Så der skal være en eller anden grundsubstans – det er i hvert fald vores filosofi – der løser opgaven, men måske heller ikke mere end det. Freemium-versionen løser den basale opgave, og for dem som så siger ”jeg vil gerne have mere end det”, de har det cool nok, med at betale lidt for det, det viser alle vores analyser. Også for de helt små virksomheder.

Generelt har Sproom-brugerne oplevet stor værdi ved at digitalisere deres samhandelsprocesser igennem Sproom. Over 90 % i en rundspørge af 1000 tilfældigt udvalgte Sproom-brugere har tilkendegivet, at de enten er meget tilfredse eller tilfredse med Software-As-A-Service platformen, og at implementeringen af Sproom har betydet en besparelse på op mod 50 % af de ressourcer, som de tidligere benyttede på samme type faktureringsarbejde.

Haunstrup påpeger desuden, at der ikke er noget viden, der går tabt i det digitale faktureringsmiljø, og at deres brugergrænseflade giver brugerne et overblik, som de ikke havde i det analoge arbejdsmiljø.

Vores kunder får en 100 % transparenthed, fx hvad der er aftalt, hvad det er for en ordre, der ligger til grund for den ordrebeskæftigelse, som afføder en faktura. Det vil sige, at er der en tvivl ”hov, prisen var da en anden” eller noget andet, jamen så kan alle – både afsender og kunde – gå ned og se dokumentationen, og så bliver situationen til: ”Det er da rigtigt, at vi aftalte en anden pris”, og de samhandlende behøver ikke at diskutere det. Dokumentationen ligger fuldt til rådighed via et elektronisk spor.

Gamechanger
Haunstrup ser Sproom som en gamechanger for samhandel mellem små og store virksomheder eftersom mange mindre virksomheder har haft utroligt svært ved at blive ”compliant” (processen hvor de skal leve op til især de store virksomheders strømlinede faktureringsstandarder). Dette forhold betyder, at små virksomheder ofte befinder sig i en ulige konkurrencesituation, eftersom de derved var blokeret for samhandelsmuligheder med store virksomheder. Netop denne ulig konkurrencesituation var én af hovedårsagerne til, at Haunstrup og hans medstiftere startede Sproom.

Kernemotivationen var at gøre en forskel. Og at vi kunne se et fuldkomment gyldent åbent vindue, for at gøre noget på den korte bane der kunne skabe en enormt stor værditilvækst i samhandelskæden.

To gode råd til andre iværksættere

1. Identificér en ”pain”

Haunstrup anbefaler danske iværksættere at søge at identificere en ”pain” som dit startup afhjælper og så fokusere på hvordan din idé skaber værdi for brugeren.

Det kan fx være en pain som brugerne oplever ude i den analoge såvel som i den digitale verden og det kan fx være at din idé skaber værdi for brugerne ved at lette dem for noget svært, kedeligt eller tidskrævende arbejde.

2. Søg hjælp hos erfarne folk

Haunstrup anbefaler unge tech-iværksættere at udnytte alle de muligheder der er for at få hjælp fra ældre iværksættere som har prøvet det og har den erfaring som er umulig at have som ung nyuddannet iværksætter.

 Som ung iværksætter mangler man erfaring og realisme. Prøv derfor at skaffe et Advisory Board eller en bestyrelse. Overvej også et Accelerate program. Det ville jeg gerne selv have haft dengang jeg startede som iværksætter, man kan ikke vide det hele.

Man må udnytte, at der aldrig før har været så gode muligheder som der er i dag for at få hjælp og viden fra ”de gamle” som selv har prøvet iværksætter-”gamet” – med succes ikke mindst.

 

Ser du også muligheder i at lave løsninger der flytter analog-baseret arbejde over i et digitalt miljø? Eller har du prøvet Sproom eller et Sproom-lignende produkt. Del gerne dine tanker – store som små – i nedenstående kommentarfelt.

Skriv et svar