Psst mænd! Bliv siddende i sofaen. Den gode stil kommer til jer.

Læn dig tilbage, tag en style quiz, og få tildelt din egen personlige shopper. Det er konceptet bag The Cloakroom, som efter bare seks måneder, kan brøste sig af en månedsomsætning på DKK 1,5 mio. og en nominering til årets IVÆKSTPRIS 2013.

Shopsonline var heldige, at møde mændene bag succesen, da de i december besøgte Danmark i forbindelse med IVÆKSTPRISEN 2013, som de var nomineret til i kategorien Årets Born Global. Og selvom prisen ikke gik til The Cloakroom, men til Zerved, var det to glade og beærede fyre, der på en kold december, dagen derpå, mødte op til interview med Shopsonline.

[quote_box_center]“Det var en ære, bare at være nomineret” sagde co-founder, Kasper Brandi Petersen.[/quote_box_center]
Hvor det hele begyndte
De to grundlæggere Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen mødte hinanden i november 2012. De begyndte, at brainstorme om et koncept, der kunne befri mænd fra ubehagelige shoppeture, til overfyldte stormagasiner, med alt for trange rum, og akavede konfrontationer med lidt for kække ekspedienter. Og i marts 2013 sagde Kasper sit job op, efterlod sin kæreste og hund i Danmark, med beskeden “Bare giv mig tre måneder”, og flyttede så til Amsterdam, hvor The Cloakroom i dag har sit kontor og showroom. Her flyttede de to kompagnoner ind i et midlertidigt kontor, som de både arbejdede og sov i.

[quote_box_center]“Vi arbejdede dag og nat. Og efter tre måneder flyttede vi ind i vores nuværende kontor, jeg fik en lejlighed, jeg fik min kæreste og hund herned. Og vi fik et liv igen.” fortalte Kasper Brandi Petersen.[/quote_box_center]

I dag ligger deres kontor på en shopping-gade i hjertet af Amsterdam, hvor nysgerrige folk kan komme ind fra gaden og tage et smugkig på det nye koncept.
Relationer og oplevelser i fokus.

Konceptet blevet finpudset og missionen er ganske klar. The Cloakroom opfordrer Europas mænd til at blive hjemme i sofaen, og i stedet benytte sig af deres digitale personlige shopper, som nemt og effektivt klarer tøjindkøbet for dem. Alt manden skal gøre er, at udfylde en style quiz på nettet, hvorefter han vil blive matchet med en personlig stylist, som efter et personligt opkald, sørger for, at sammensætte et håndplukket udvalg af 10-15 stykker tøj, som herefter vil blive pænt pakket ned og sendt hjem til ham, i hans eget personlige prøverum. Det han kan lide, beholder han, og det han ikke kan lide, sender han retur. Returneringen foregår ved, at han blot bestiller en afhentning på sitet, hvorefter pakken kvit og frit bliver afhentet ved døren. Så tippet til jer mænd. Bliv siddende i sofaen, den gode stil kommer til jer.
[quote_box_center]“Det handler om, at skabe relationer og oplevelser. Derfor vil alle, der registrerer sig, blive kontaktet telefonisk af en personlig shopper. 1: fordi det skaber en skarpere profil. 2: fordi det skaber et emotionelt bånd.” Fortæller Kasper[/quote_box_center]

Derfor bliver kunden heller ikke overladt til sig selv, når pakken med de returnerede varer er modtaget og regningen gjort op. Hver gang, ringer den personlige stylist nemlig og følger op på kundens oplevelse, og spørger ind til hvad der fungerede og ikke fungerede, til farverne, til pasformen og til stilen. Og her ender 80 procent rent faktisk med, at sige ja tak, til at få tilsendt en ny pakke.

Box-normale-groottte-595x409

[quote_box_center]”Vi følger altid op på et salgsforløb, med et såkaldt ”we love you call”. Det er tjit tjat, ja, men det er selvfølgelig med henblik på at skabe mersalg.” fortæller Kasper[/quote_box_center]

Jobbet som personlig shopper, kræver derfor også en helt særlig profil. Foruden at skulle kunne forstå og opfylde kundens behov, skal han eller hun også kunne sælge. De har det fulde ansvar for at opbygge og vedligeholde deres egen portfolio. Normalvis bruger de seks timer om dagen på at håndplukke og sammensætte kundepakkerne og på at e-maile med de eksisterende kunder. De resterende 4 timer bruger de typisk på, at kontakte folk telefonisk.
Begge erkender, at det ikke har været let at finde gode medarbejdere, som vil lægge de nødvendige timer og energi til en meget lav løn.
[quote_box_center]”Det kræver den rette motivation og masser af den, for at holde energien i top. Derfor har vi også flyttet målene fra at være månedlige til at være ugentlige.” Fortæller Asbjørn[/quote_box_center]

Networking, networking, networking
I dag har The Cloakroom en månedlig omsætning på DKK 1,5 mio. og er vokset til 15 medarbejdere. Men for seks måneder siden var en indsprøjtning fra investorerne altafgørende, for at komme op at køre, til at opbygge et varelager og til at ansætte de nødvendige kompetencer. Da Shopsonline spurgte, hvordan det var lykkes dem, at få den første investor om bord, var svaret klart:
[quote_box_center]“Det handler i høj grad om introduktioner. Få nogen som investorerne i forvejen kender og har tillid til, til at lægge et godt ord ind for dig, så begynder der at ske noget.” Forklarer Kasper.[/quote_box_center]
Og selvom hverken Kasper eller Asbjørn lægger skjul på den lange networking proces, har deres udadvendte og vedholdende strategi vist sig, at bære frugt. Ved at tale deres sag, med en masse mennesker, dele deres numre, og ved at sende deres power point præsentation rundt, lykkedes det, i første runde, The Cloakroom at rejse DKK 1,5 mio.
[quote_box_center]“Investorerne skal se hvor sulten du er.”[/quote_box_center]
Nu gælder det så anden runde. For med en ambitiøs vækstplan, med udbredelse til nye markeder, herunder Norge, Sverige og Danmark, er der behov for nye midler. Og denne gang er målet mindst DKK. 6 mio.
[quote_box_center]“Det er anderledes denne gang”, tilføjer Kasper. “Vi har faktiske numre at vise, og vi kan bevise en månedlig procentstigning.”[/quote_box_center]

Ikke alene er det et bevis på to ambitiøse fyre, med en seriøs forretning. Det er også et bevis på, at forretningen allerede har nået nye højder. Hos Shopsonline, glæder vi os til at følge den videre udvikling for The Cloakroom, og tage godt imod konceptet, når det indtager Danmark.

Skrevet af
Top