Arkiver

Nyheder

Vil du gerne have mere trafik?

Gæsteindlæg af Tobias Ehlig, som flittigt skriver om online markedsføring rundt omkring på internettet, primært med udgangspunkt i egne erfaringer fra webshoppen eKondom.dk, og initiativer han ser virke i sit netværk.

Som hjemmesideejer – uanset type – er man interesseret i at maksimere antallet af besøgende. Driver man en webshop er det med henblik på flere køb, på en virksomhedsside er målet flere henvendelser, og på en blog handler det ganske enkelt om at få flere læsere. I alle tre tilfælde er Google en fantastisk kilde til trafik, og spørger du rundt i dit netværk, hvor de får størstedelen af deres trafik fra, så vil svaret i langt de fleste tilfælde være Google. Men hvordan sikrer du dig, at du tiltrækker mest mulig trafik fra søgemaskinen?

Søgemaskineoptimering (SEO) er et stort og bredt emne i sig selv, som overordnet set beskæftiger sig med, hvordan man optimerer ens hjemmeside til at tiltrække mest mulig synlighed i søgemaskinerne. Dette emne er umuligt at dække i blot et enkelt indlæg, og jeg vil derfor fokusere på blot et enkelt område inden for SEO i dette indlæg.

Inspirationen til indlægget er kommet af, at jeg har mødt en anden ung iværksætter ved navn Sasa, som har brugt blognetværk rigtig intelligent i sin markedsføring. Han ejer en webshop i en branche, hvor det er svært at få almindelige blogs til at omtale ham (endnu sværere end det vil være for andre webshops). Derfor har han taget sagen i egen hånd og opbygget et netværk af blogs med diverse emner, som alle kan relateres til de varer, han sælger på den ene eller anden måde.

Trafik og links fra egne blogs

”Vi er to partnere i projektet, som sammenlagt har 10 blogs. Et eksempel på disse kan være Droemmekaeresten.dk, hvor vi skriver om gode råd til at være den ultimative kæreste. Vores blogs indeholder hver især så meget kvalitetsindhold, at de får mange besøgende og sender trafik videre til vores webshop”, siger Sasa Kovacevic, der ejer webshoppen Alor.dk.

Det er i 2013 blevet meget populært at opbygge egne blognetværk for at kunne linke herfra til ens primære hjemmeside, men der vil være stor risiko for, at Google straffer disse blogs i fremtiden, da de er af så ringe kvalitet, at de vil blive anset som spam-blogs, som kun er sat i verden for at bygge links. Denne risiko undgår Sasa, da han sørger for, at deres blogs rent faktisk er brugbare for læserne. Det betyder, at de får en masse besøg fra Google, og dermed vil bloggen blive anset som værende værdifuld.

”Som følge af den høje kvalitet på vores blogs risikerer vi ikke, at Google vil anse dem som værende spam modsat mange af de typer blognetværk, der bliver lavet i dag. Det er sider som disse, vi bruger til at bytte links med. Hvis fx en anden hjemmesideejer har en blog om et emne, der kan relateres til vores webshop, så kan vi bytte os til et link fra denne blog, imod at han får et link fra en af vores blogs. Det er bevidst, at hjemmesiderne omhandler forskellige emner, da vi på den måde kan bytte med flere folk”, siger Sasa.

I mine øjne er dette en genial strategi, når det komme til at få besøg fra andre hjemmesider og at få links ind til sin egen hjemmeside, men der er ingen tvivl om, at det er tidskrævende at opretholde 10 blogs.

Lyder det stort? Start med én

Jeg har selv prøvet at gøre Sasa kunsten efter ved fx at oprette denne side om kondomer, som pga. dens høje indholdskvalitet med tiden forhåbentlig kan tiltrække meget trafik fra Google, og herefter sende folk videre til min webshop, hvor jeg altså skal tjene penge på, at folk køber mine varer.

Hvis du står og vil i gang med opbygge dit eget blognetværk med blogs om relaterede emner, og du synes, det virker uoverskueligt at lave 10 blogs, så start med én og se, hvor det fører dig hen. Det er bedre at have en enkelt blog, end slet ikke at have nogen.

Skriv et svar