At konvertere eller ikke at konvertere – helst den første.
Google har fået en ny feature til e-købmænd, som hjælper til at give præcise målinger på konvertering, samt hvordan disse spores og tilskrives. Funktionen giver de mest nøjagtige datakonverteringstal, en gave til e-handlere, webshopejere og den øvrige ecommerce-branche.
Gennem det sidste år, har udviklingsteamet i Googles AdWord-afdeling brainstormet og udformet ideen bag Flexible Converting Counting. Den nye funktion giver et bredere og mere præcist billede af webshoppens konverteringsgrad, således firmaet bag bedre kan måle effekter ved f.eks. kampagner, reklamer etc.
That’s so last year
Tidligere var der kun to betegnelser; ”1-per-click”-konverteringer (1PC) og ”many-per-click”-konverteringer (MPC).
Den første type, 1PC, bliver brugt til spore unikke køb, altså forbrugerens førstegangskøb ved en given webshop. Den anden type, MPC, beskriver den samme forbruger, når forbrugeren foretager flere køb ved samme webshop. Ved denne begivenhed, hvor kunden kommer igen, tæller hændelsen 2 kliks på MPC, men kun som ét enkelt klik på 1PC.
Det har Google ændret, og de kaldes henholdsvis ”Konverterede kliks” og ”Konverteringer”.
”Konverterede kliks” er næsten det samme som 1PC, men forskellen ligger i, at den nye funktion giver e-købmændene mulighed for, at se hvor mange af de unikke kunder der har benyttet webshoppen til fulde.
”Konverteringer” kommer til at erstatte MPC, og kan meddele virksomheden om samtlige konverteringer, uanset om den unikke forbruger har foretaget én eller flere handlinger på shoppen – det hele bliver lagret i nøgterne taldata.
Eksempel og forståelse
Det kan være indviklet for den utrænede, at gennemskue ændringerne der er foretaget herunder ses et eksempel på Googles nye tiltag.
En virksomhed, lad os kalde den ”Firma For Sjov” (FFS), bruger AdWords til at drive to af deres vigtige salgselementer, herunder 1) online salg af deres produkter og 2) downloads af deres produktkataloger.
Kunden klikker på virksomhedens AdWords reklame, som videresender kunden til FFS’ hjemmeside, hvor kunden køber et produkt. Et par dage senere, kommer kunden tilbage og køber endnu et produkt.
En anden kunde klikker på selv samme Adwords reklame, denne kunde køber ikke et produkt, men køber og downloader i stedet fire produktkataloger, én for hver af FFS’ produktlinjer. Selvom købene i alt tæller 6 købte produkter, registrerer virksomhedens datakonverteringssystem kun 3 konverteringer, da produktkatalogerne kun tæller som ét produkt, således er der kun sket tre salg ved to konverterede kliks.
Den nye konverteringsanalysefunktion tæller samtlige kliks, og viser hvor mange konverteringer der reelt set har været på sitet. Derved går konverteringen fra 3 til 6, ved at tælle konverteringen anderledes end hidtil. Firma For Sjov kan fra nu, efter Google lancerede de nye funktioner, gå ind og fokusere på værdien af hver enkelt konvertering der sker på hjemmesiden.
En kæmpe hjælp til analyseafdelingen
Flexible Conversion Counting går ind og erstatter de eksisterende måleenheder. Det eneste de arbejdsomme webshopejere skal gøre er, at udvælge hvilke data de ønsker oplyst, herunder ”All Conversions” eller ”Unique Conversions”.
”All Conversions” er ganske brugbar når der skal gives et billede af den samlede konverteringssporing, altså hvor mange køb der reelt set er foretaget i hele shoppens levetid. Funktionen har desuden den feature, at brugeren af programmellet kan tidsbestemme den periode der ønskes oplyst, hvad enten det skal gælde én dag, én uge eller halvanden måned.
”Unique Conversations” bruges til, i ordets forstand, at tælle de unikke køb. Desuden er funktionen ganske gunstig til leadgenerering, som omhandler forbrugerens interesse eller undersøgelse af en virksomheds services og produkter. Således kan e-købmanden se forbrugerens enkelte køb, uanset antal, hvor kunden førhen kun talte som ét klik.