Facebook er stadig den bedste social media kanal for e-handel

Facebook er stadig på førstepladsen, når det gælder om at drive trafik via de sociale medier. Hele 6 ud af 10 besøgende har fundet vej via Facebook, viser en ny undersøgelse fra Shopify.

Shopify har undersøgt hvorledes det er brugbart for e-handelsejere at bruge tid og kræfter på de sociale medier, og kigge på ROI igennem disse. Undersøgelsen tager udgangspunkt i alle sociale medier; Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Google+, Youtube mm., og kigger på hvilke af disse medier som oftest giver besøg til en Shopify e-handelssite.

Ca. 90.000 Shopify e-handels butikker danner grundlag for undersøgelsen, og der blev solgt for hele 1700 mio. dollars i 2013 igennem Shopify, udledt af de sociale medier.

Og tendensen er klar –Facebook er den suveræne vinder. Dette gælder både i form af besøg og reelle ordrer, med en gennemsnit på 85 % via Facebook.

Polyvore overrasker
Et andet socialt medie som muligvis kan overraske nogen, er Polyvore – et socialt shopping netværk som minder om Pinterest. Dette medie kan tage førstepladsen med den største gennemsnitlige ordre, hvor Facebook faktisk kommer på en 4. plads, efter Instagram og Pinterest. Alligevel har dog den højeste konvertering på 1,85 %.

social media

Kilde: http://www.shopify.com/infographics/social-commerce

Tiden værd?
Skal man som e-shopejer bruge tid på sociale medier – Shopifys undersøgelse giver klar besked. De topsælgende brancher, hvor Facebook er bedst til at generere salg, siges ifølge Shopify at være foto, sport og dyre-artikler som de 3 førende, efterfulgt af bl.a. modebranchen.

Undersøg og udvælg dog de medier som du finder bedst egnet til din branche.
Polyvores undersøgelse viser nemlig herunder også hvilke brancher der ikke er ”Facebook” egnede, og fortæller hvor man så i stedet skal ligge sine kræfter. Har du digitale produkter skulle du f.eks. hellere bruge tid på Youtube, eller handler du med antikviteter – så tag et kig på Pinterest.

Kilde: Shopify.com

Skrevet af

Top