Arkiver

Nyheder

Dansk startup vil erobre europæisk nichemarked med nyt program til radiostationer

Det danske startup RadioAnalyzer har skabt et program til radiostationer, som er banebrydende i Europa. Programmet kan analysere lytternes reaktioner på de hits, der bliver spillet i radioen.

Forhenværende ANR chef Mikkel Ottesen og P3 chef Carsten Worsøe mødte hinanden på en lokalradio i Aalborg i 90’erne. Igennem deres arbejde i radiobranchen mærkede de et stigende behov for at finde ud af, hvordan lytterne egentlig reagerede på det, de hører i radioen. Nu er de gået sammen om softwareprogrammet RadioAnalyzer, der skal realisere deres drøm.

”Tilfældighedernes spil betød i slutningen af 2012 og starten af 2013, at vi begge var åbne for nye projekter og eventyr – og så kastede vi os ud i et programmerings- og test år, som involverede alle de største radioer i Skandinavien som testere,” fortæller Mikkel Ottesen om starten på projektet.

Et banebrydende program
Mikkel
Mikkel Ottesen er en af de fire foundere bag RadioAnalyzer og arbejder til dagligt med projektet sammen med Carsten Worsøe, som har udviklet softwareprogrammet og fungerer som konsulent. RadioAnalyzer sælger licensen til brugen af programmet til andre virksomheder og tilbyder vejledning og uddannelse i at bruge det. Deres forretning er baseret på big data, da programmet både indsamler, analyserer og opbevarer data fra radiostationerne.

Programmet er banebrydende, fordi det viser en ny måde at analysere lytterreaktioner på.

”Tests af musik bliver sædvanligvis lavet ved at spørge folk, hvad de synes om en sang, og på den måde så tvinger man dem til at tage stilling. Vores undersøgelse afslører, hvordan de faktisk reagerer, mens de lytter, ikke hvordan de tror, de vil reagere, og det er to meget forskellige ting,” siger Mikkel Ottesen.

Et hit lever i mindre end tre måneder

RadioAnalyzer har analyseret data, som viser, at et hit i gennemsnittet lever i mindre end tre måneder, efter at det er blevet populært. Det tager mellem tre og fem uger for et hit at nå maksimal popularitet i radioen, og derefter vil flertallet af lytterne reagere mere negativt på musikken.

Resultatet af undersøgelsen viser, at et hit skal fjernes fra spillelisten hurtigere, end radiostationerne har for vane i dag. RadioAnalyzer kan derved give radiostationerne mulighed for at fastlægge, hvor lang tid et hit skal spilles i radioen ud fra af lytternes reaktioner.

Hvordan fungerer det?

Lytternes reaktioner måles ved hjælp af PPM tal og logs fra radiostationernes servere, som streamer radioens lyd. PPM tal måles ved at påsætte en føler, ”et lille øre,” på en gruppe testpersoner, der er spredt rundt omkring i landet. Når de hører radio, opsnapper den elektroniske måler radiostationernes signaler, som efterfølgende sendes til Gallup Radio-meter.
unnamed
RadioAnalyzers funktion er efterfølgende at bearbejde og forfine den rå data i form af PPM-tal og logs fra radiostationerne til information, som program-og musikchefer på radioerne kan bruge. Programmet kan samlet set analysere lytternes reaktioner på alt, hvad de hører i radioen, da RadioAnalyzer scanner, hvornår der er musik, hvilke sange der bliver spillet, hvornår der er tale, nyheder og reklamer.

Følg med i hvad konkurrenterne laver

En af fordelene ved programmet er, at det kan analysere og sammenligne radiostationernes data med hinanden.

”Når en sang bliver “træt” – altså når lytterne ikke synes den er god længere – så sker det jo ikke kun fordi en bestemt radio har spillet den for meget. Det sker som følge af det samlede tryk sangen får på forskellige radioer, på tv og på nettet. Derfor er det af afgørende betydning, at radioerne kan følge med i, hvad konkurrenten laver,” påpeger Mikkel Ottesen.

Mindre radiostationer kan gøre brug af RadioAnalyzer, fordi både store og små radioer har servere, der udsender logs, som programmet analyserer. Det kan også bruges i eksempelvis musikbranchen af pladeselskaber, selvom det oprindeligt er udviklet til at opfylde radioernes behov.

Virksomheden skal have plads til at vokse

Efter at have fået medieomtale i USA er næste skridt på vejen til succes, at RadioAnalyzer flytter lokaler til en adresse i det centrale Aalborg, hvor virksomheden kan få plads til at vokse. Til sommeren forventer de at lave de to første ansættelser, så selve holdet bag firmaet vokser sig større. Mikkel Ottesen påpeger, at de har valgt at ansætte folk i det tempo, som de har råd til via indtjening på driften. Dette er en del af RadioAnalyzers udrulningsstategi.

I fremtiden regner firmaet med at fortsætte med at videreudvikle produktet, så RadioAnalyzer bibeholder sit forspring på markedet. Målet er at få fordoblet antallet af kunder, få kunder i fem forskellige lande og bruge 2015 på at få RadioAnalyzer ud til resten af Europa.

https://twitter.com/mikkelottesen

http://youtu.be/gVk8gUqaJkI

Skriv et svar