Det føltes ganske uvirkeligt at sidde overfor Clarity founder — og Lean Startup manden Eric Ries, lige her i Rocket Labs i Nordvest. Bare Dan, Eric og 50 iværksætter-venner med øl og pizza. Men så var vi faktisk hundrede af mennesker, 20 forskellige meetups og to rockstar-foundere på tværs af tusinder af kilometer. A-ma-zing.
Eric Ries startede med at fortælle os hvordan Lean Startup var en idé, som meget få troede på. Selv om Lean Startup metodologen blev en succes i USA, kunne han ikke sælge The Lean Startup internationalt i 2011 – først 18 måneder senere begyndte de at oversætte og sælge bogen Lean Startup, som siden er blevet en iværksætter bibel.
Men siden har det kun taget mere fat og Eric Ries fortsætter med at udvikle sin Lean Startup metodologi. Herunder får du nogle highlights fra aftenens VIP VoIP event i Rocket Labs København.
Et aktivt twitter feed med #claritylive
Dedicated audience listening to @ericries at #vipvoip #claritylive Pretty crazy considering the great weather outside pic.twitter.com/d5q95V1Mb8
— Daniel J Mierzwinski (@dnlmzw) May 22, 2014
Organisationsstruktur og business design gennem Eric Ries’s øjne
Lean Startup guruen tænker iværksætteren ind i organisationen, som en forretningsenhed på linje med andre kerneaktiviteter. Han bruger Facebook som et eksempel, hvor der både er Sheryl Sandberg og Mark Zuckerberg, med Sheryl der tager sig af virksomhedens drift og Mark tager sig af den mere entrepreneurielle udviklingsaktivitet.
“Entrepreneurship is a function just as sales, marketing, finance and other business units.”
"Entrepreneurship is a function" Never thought if it like that. @ericries #claritylive @gostartupnl
— Alison Stoodley (@alisonstoodley) May 22, 2014
"Entrepreneurship is a Function… Like sales, marketing, finance" –@ericries talking about what the modern company looks like #claritylive
— Sarah Murphy (@murphysarahanne) May 22, 2014
Og netop som publikums øjenbryn havde lagt sig ned, fortsætter Eric Ries ved at fortælle Dan Martell, at det faktisk er virksomhedens kernemedarbejdere, der skal beskyttes fra iværksætterne og deres aktiviteter.
Kernemedarbejderne skal fokusere på at fortsætte virksomhedens kerneforretning, mens iværksætterne fortsætter deres jagt efter en revolutionerende – og endda kannabaliserende – produkt.
Efterlad konkurrenterne og fokuser på din virksomhed
Det handler ikke om first-to-market eller second-fast, men om at have det rigtige produkt. Eric Ries mener også, at du ikke kan lære noget af at holde øje med dine konkurrenter.
"From the outside, you just can't understand what's going on in someone else's company" @ericries #claritylive
— Dan Kolodziej (@dan_kolodgee) May 22, 2014
Det hypede begreb Growth Hacking fik også en overhaling af Eric Ries, der sagde:
“Look under the surface of the technical stuff. Like split testing. If you don’t understand the WHY behind – I did it too! I thought I just needed to get the right shade of blue.”
Dumhed og forretningsudvikling
“Ignorance is choice – you could have googled it.”
Educate yourself. Not knowing isn't a valid excuse anymore. #claritylive #startups
— Laura Lilienthal (@lauralilienthal) May 22, 2014
Han fortæller, at han lige nu læser om økonomi. Vi taler hele tiden om produktivitet og vækst, men vi forstår det ikke. Det er derfor akademia er så vigtig en disciplin.
En ny bibel til startupmiljøet OG etablerede virksomheder
Derudover fik vi afsløret at Eric Ries, er ved at samle alle hans mange (nye) tanker om business design til nogle mønstre, en stor mængde data og eksempler, som vil blive til bog nummer to.
@ericries "Talk about failure. It's not dangerous!" #claritylive
— Søren Nielsen (@madebysoren) May 22, 2014
Hvis du vil læse mere kan du tjekke Twitters feed med hashtagget #claritylive, og hvis du ikke vil gå glip af det næste VIP VoIP event kan du følge det på Twitter @vipvoiptv.
Se nogle billeder fra VIP VoIP meetups rundt om i verden her:
Checkout the pictures from the Clarity Live (Global) event we held w/ @ericries http://t.co/aMue4hFlVn #claritylive
— Dan Martell (@danmartell) May 23, 2014