Miinto vækster helt ustyrligt, og har i 2013 alene omsat for hele 250 mio. kroner. Det er den øgede eksport som bl.a. medvirker til den store vækst, samt deres øje for trends i både samfundet og på modescenen.
Shopsonline.dk har tidligere skrevet om Miinto’s gode fremgang og deres fokus på tendenser i forbruger- og købsadfærden. Virksomheden formår at se ind i fremtiden og forudse vækstpotentiale – og de gør det rigtig godt.
Eksporten steg med 90%
I en pressemeddelelse udsendt i dag, omtales den eksponentielt stigende vækst og den rigtig flotte udvikling i Miintos eksportafdeling. I 2013 omsatte Miinto for svimlende 250 mio. kroner, svarende til en vækst på 60% fra 2012 årsopgørelsen. Væksten fordeles med ca. 60% på de udenlandske markeder og 40% herhjemme i Danmark.
I løbet af de sidste fem år har Miinto etableret sig på 5 store markeder. Dette er blevet til mere end 1.3000 butikker på verdensplan og den digitale e-handel har ligeledes nydt godt af den omfattende udbredelse, således har Miinto.dk ca. 3.000.000 besøgende månedligt.
Den omfattende succes siges ikke kun at ske på det danske marked. Ved at være trendreagerende og eksportere til det modehungrende udland, har Miinto set en god og bæredygtig mulighed for ekspansion og succes. Virksomheden køber ikke selv produkter til egne lagervarehuse, med udvælger selektivt fra branchens bedste butikker og brands, hertil tilføres en intelligent markedsføring hvor det altovervejende fokus heri ligger ved brugen af digitale medier.
”Vi vil fortsætte vores plan med at reagere på trends og ikke købe varelagre. Det betyder, at vi kun udvælger produkter, som vi ved kan sælge online, og vi vil blive ved med at fjerne produkter, som vi efter en periode kan se ikke sælger.” Siger Konrad Kierklo, Group COO og co-founder af Miinto.
I 2013 steg Miintos eksport med næsten 90%, hvoraf den største og vigtigste vækst kommer fra henholdsvis Norge og Sverige, som tilsammen er vækstet med ca. 75%. Holland er desuden Miintos 3. største marked.
Der er én vej – og det er fremad
Bare fordi der er fremgang, betyder det ikke at udviklingen skal sættes i bero. Miinto har en klar målsætning om, at der skal indtages og etableres på endnu flere internationale markeder.
“I fremtiden vil vi i endnu højere grad være butikkernes/brandsenes samarbejdspartner og hjælpe dem med at optimere deres udvalg online på baggrund af vores knowhow og de statistikker, vi sidder inde med”. Siger Konrad Kierklo.
Det var da også for ganske nylig, at Miinto blev anerkendt for deres voksende succes og deres gode og veltænkte strategier. I forbindelse med E-handelsprisen 2014 blev virksomheden nomineret i kategorien Bedste cross border-virksomhed som hylder danske virksomheder, der evner, på fantastisk vis, at benytte onlinekanaler til ekspansion og salg i udlandet. Hertil fik Miinto nogle fine ord med på vejen om bevæggrunden for nomineringen.
”Miinto’s succes på udenlandske markeder er med til at inspirere andre dygtige danske e-‐handlere til også at tage springet til udlandet. Fremtidens succes-‐nethandler skal på grund at den intensive konkurrence fra udenlandske netbutikker i Danmark ud og erobre markedsandele i andre lande, og det kan lade sig gøre – det er Miinto et glimrende eksempel på.” siger Anette Falberg, adm. direktør for FDIH.
Med de flotte ord, de solide procentstigninger og den overvældende omsætning skal der falde et skulderklap og et applaus til Miinto. Vi glæder os til at se hvilke markeder der erobres og hvilke udviklinger og tiltag virksomheden finder på næste gang.