Arkiver

E-handel

TOP 50: Miinto spotter tendenser

I midten af marts, bad vi fra Shopsonline.dk vores læsere stemme på de ”Største og bedste webshops”, så vi derefter kunne lave en TOP 50. Stemmerne er afgivet og talt op. Derfor vil vi gerne præsentere Miinto, som er en markedsplads for 1.100 af de bedste Skandinaviske modebutikker

Miinto kan ikke defineres som en traditionel webshop, men nærmere en markedsplads, der rummer 1.100 butikker rundt om i Skandinavien. Miintos fordel ligger i at de udvælger trendsættende modebutikker. Disse modebutikker er ekspertfunktionen indenfor produktkendskab og håndterer samtidig Miintos varelager.

”Hos Miinto kan vi hurtigt reagere på nye trends. Vi har bloggere samt moderedaktører, der holder øje med hvad der hitter ligenu. Det gør at vi hurtigt kan finde de produkter, som forbrugerne efterspørger og opsøge potentielle samarbejdspartnere. Ekseptionelt kan Miinto tilbyde nye vare på webshoppen indenfor 14 dage, hvilket er hurtigere end traditionelle webshops, som først skal have købt et parti varer hjem til deres varelager.” – Konrad Kierklo founder Miinto.”

Et makkerpar med fortid
Mike Radoor og Konrad Kierklo, som er founderne bag Miinto, gik på Handelsskolen sammen i Odense. De havde det store problem at Odense ikke havde de fede herrebutikker, som de ønskede at handle i. Derfor gik turen ofte til de større byer, eksempelvis København og Aarhus, men her havde de ikke kendskab til, hvor de skulle finde de fede butikker, da de ofte ikke ligger på strøget, men i sidegader eller områder som de ikke kendte til. Det udledte i at de ofte handlede i de samme mainstream butikker, som de ligeså godt kunne have handlet i i Odense.

”Der måtte være flere der stod i samme dilemma som os, derfor havde vi et brændende ønske om et lave en webshop, der kunne samle alle de fede tøjbutikker på ét site.” – Konrad Kierklo founder Miinto.

Mike Radoor og Konrad Kierklo opsøgte derfor eventuelle samarbejdspartnere. Problemet var ikke at finde samarbejdspartnere der ikke synes om Miinto ideen, men alle fokuserede på de problemer der kunne forbindes med ideen så som shipping, lager, emballage, fotografering og meget mere. Her forsøgte Miinto fyrene at opfordre samarbejdspartnerne til at dele den økonomiske risici der kunne forbindes med projektet.

Efter et års tid var Miinto ved at kaste håndklædet i ringen, da det simpelthen var for hårdt. Da motivationen var allermest dalene og Miinto var ved at gå i vasken gik Carsten Mikkelsen, som er stifteren bag Crazy Daisy og investorer i Cult og Just Eat, ind og ville investere i Miinto. Dette var han ikke alene om da Jesper Buch, som er stifteren bag Just Eat, også så muligheder i Miinto. Der blev investeret 1 mio. kr. som set i bakspejlet var et beskedent beløb i forhold til hvor Miinto er i dag. Men den investerede sum var nok til at etableringen af Miinto og afsættet til at Mike Radoor og Konrad Kierklo kunne opsige deres nuværende jobs og investere alt deres tid i Miinto.

”Vi brændte for det og dette skulle bare lykkedes. Vi var røv stædige og en arbejdsuge er ikke færdig efter 60 timer, hvis der stadig mangler 20 timers arbejde. Vi er ildsjæle, som knokler hårdt på, for at Miinto skal blive en succes.” – Konrad Kierklo founder Miinto.

Startede uden kendskab til branchen
Den største udfordring for Miinto var at founderne ikke havde noget som helst netværk i forhold til modebranchen, de havde dog kompetencer i forhold til salg, som var den kompetence de måtte drage til deres fordel. Hvilket må sige at være lykkedes, da Miintos vækst i 2013 lå på en kvart mio. kr.

I august 2012 modtog Miinto 30 mio. kr. fra Dawn Capital , som er en Londonbaseret kapital fond, der udledte i et vendepunkt for Miinto. Væksten var så progressiv at det var her Miinto indså hvor store de reelt set var blevet.

”Dawn Capital investering er en af de største succesoplevelser i Miintos historie, men samtidig har det også været den største udfordring i og med at vores vækst og størrelse udviklede sig så hurtigt. Vi var nødt til hele tiden at ansætte nye og rigtige folk til Miinto for at kunne følge med” – Konrad Kierklo founder Miinto.

”Fastholdelse af iværksætter kulturen er dog stadig i højsædet hos Miinto. Medarbejderne skal være passionerede ildsjæle, der brænder for det Miinto beskæftiger sig med. Vi giver ikke høje lønninger, men vi tilbyder vores medarbejdere en arbejdsplads hvor de altid kan glæde sig til at møde ind og have det sjovt med deres kollegaer. Vores arbejdskultur er i højsædet og vi ønsker ikke at vores ansatte opfatter Miinto, som et almindeligt 8-16 job. Jeg er i en alder af 28 alderspræsidenten på arbejdspladsen og vores gennemsnitsalder ligger på 23-24 år. Derfor går vi meget op i de sociale aspekter der er forbundet med at drive en succesfuld virksomhed. ” – Konrad Kierklo founder Miinto.

Differentieringsparametrene i Miinto består i at tendenserne er i højsædet. Der bliver kigget på hvad der online hitter, på blandt andet Google, for at Miinto kan tilbyde deres kunder de nyeste og fedeste brands. Miintos promovering ligger ikke i bannere eller TV reklamer, men nærmere i at informere og appellerer til deres kunder via instore materiale. De fysiske butikker danner rammerne for Miinto og derfor findes der Miinto logoer og statements så kunden bliver gjort opmærksom på, at dette er en samarbejdspartner til Miinto.

”Vi ved kunder handler online, men samtidig vil de også gerne give deres støtte hende den lokale tøjforretning. Dette kan gøres ved at handle via Miinto. Derfor reklamerer vi og fremviser logo i vores fysiske butikker.” – Konrad Kierklo founder Miinto.

Servicefunktionen i Miinto er at de er så tæt tilknyttet til deres fysiske butikker. Hvis en kunde ringer ind til kundeservicen og spørg ind til et produkt, så som farve, pasform eller lignende, har Miinto den fordel at de kan viderestille kunden til en af de fysiske butikker og dermed udnytte deres ekspertise i forhold til vejledning af kunden.

Samtidig med at de fysiske butikker danner rammerne for Miinto bidrager de endvidere på sådan en måde at de varetager Miintos varelager. Dette betyder at Miinto ikke har et varelager de kan brænde inde med og dermed ingen risiko forbundet med at optage nye brands eller produkter til Miinto. Miintos koncept har klaret sig rigtig flot og det lader ikke til at Miinto lider under tøjbranchen oprør.

I forhold til EU returreglerne vil det nu være lettere og bedre at være kunde og købe produkter online. Dette vil være et nyt og vigtigt element som Miinto skal have tilpasset til deres nuværende koncept.

”Jeg forstår godt politikkernes tankegang og begrundelsen for deres valg. Men jeg er kritisk overfor hvordan Miinto som forhandler, skal forholde sig til returreglerne. 28 dages returret er fint, men det der for os er en udfordring er at tøjet kan returneres efter at det har været brugt. Her ligger udfordringen for os, da vi skal gå ind og vurdere hvilken kompensation der skal gives til kunden i forhold til værdiforringelsen.

Vi mener selv vi er rustet til at løse opgaven i samarbejde med vores 1.100 fysiske butikker, som skal gå ind og hjælpe med at vurdere værdiforringelsen. Miinto vil opstille nogle retningslinjer overfor butikkerne som de kan følge. Det er et stort spørgsmål og en hårdfin grænse mellem rigtig og forkert, men vi må se hvordan det hele kommer til at forløbe. ”-Konrad Kierklo founder Miinto.

Mit bedste råd ville være …
”Hvis jeg afslutningsvis skal give et godt råd til iværksættere og start-ups vil det være at kigge på niche produkter. Jeg mener i hvert fald det er her, der er penge at tjene, fremfor mainstream produkter som tilbydes til Hr. og Fru. Danmark. Det er derfor vigtigt at rette sit fokus mod et smallere publikum, som samtidig også kan blive mere loyale kunder, grundet det unikke produkt, som lige netop du tilbyder.

Derudover er det vigtigt at en god ide ikke strander og lader sig begrænse af Danmark som hjemmemarked. Ekspansion er vigtigt og endda i en tidlig fase, da der ellers hurtigt vil være store udenlandske spillere, som vil gå ind og tage din position.” Konrad Kierklo founder Miinto.

1 kommentar

Skriv et svar