Alexander Langhede er 21 år, studerer til dagligt på CBS i København og driver ved siden af studiet netbutikken Slipsefyr.dk. Her sælger han slips, butterfly og den slags og åbner snart i Sverige under navnet Bow’n’Tie. Denne sommer har han valgt at tilbringe i San Francisco (US) som marketing intern hos Billy’s Billing, som laver et regnskabsprogram. Han vil henover sommeren give os et indblik i, hvordan det er at være i praktik i udlandet, dele ud af erfaringer og fortælle om sine oplevelser i US. Vi giver nu ordet videre til Alexander.
Ligesom jeg er du sikkert også fascineret af San Francisco og byens mange tech-virksomheder, og jeg opholder mig lige nu i IT-mekkaet som intern sammen med Tobias Ehlig og Jonas Goth. Det er så fed en oplevelse, at jeg gerne vil dele den med dig, og forhåbentligt kan min historie fungere som inspiration, hvis du selv går med overvejelser om et internship i USA.
Hvordan fik jeg mit internship?
At få et internship er lidt ligesom at søge et job, og derfor kræver det naturligvis også noget arbejde at få i stand. Mange af de store tech-firmaer i f.eks. San Francisco tager årligt et pænt stort antal interns ind, og det er indenfor stort set ethvert område – lige fra design og programmering til marketing og business development.
Men med det store udbud af pladser følger også en nok endnu større efterspørgsel, så konkurrencen blandt de dygtige unge mennesker om at lande et godt internship hos en af de kendte virksomheder er også enorm.
Jeg selv havde sat mig for, at 2014 skulle være året, hvor sommerferien blev brugt på noget produktivt, og jeg var ret fast besluttet på, at jeg skulle ud at opleve San Francisco. Jeg tænkte, at det ville være fedt og måske også lidt lettere at komme ind hos en dansk virksomhed, og da jeg kun kendte Billy’s Billing i byen (og desuden selv er en glad bruger af deres service), faldt valget på dem.
Jeg fik fat i firmaets CEO, Toke Kruse, og forklarede ham mine intentioner, og efter en række mails og et Skype-møde faldt aftalen på plads. Det hele forløb over et par uger og gik egentlig ret hurtigt, men jeg tror, begge parter kunne se, at det var et godt match.
At jeg fik et internship hos Billy’s Billing var måske lidt heldigt og tilfældigt, men uden tvivl også en reaktion på min proaktive adfærd. Jeg var heldig, at jeg fangede Toke på det rette tidspunkt, og at min profil passede godt på det, de gerne ville have, men omvendt var aftalen heller aldrig kommet i stand, hvis jeg ikke havde taget initiativ og sendt ham en uopfordret e-mail.
Jeg tror på, at det var mit engagement snarere end noget andet, der gav et ja, og jeg tror, at det måden at gribe det an på, hvis man som ung studerende gerne vil have et internship.
Hvorfor man skal tage et internship i udlandet
Når man som 21-årig vælger at bruge hele sin hårdt tiltrængte sommerferie fra studiet på at arbejde (og ofte unpaid, som de fleste internships er), så vil man naturligvis også gerne have rigtig meget ud af det. Så meget at ens investering, dvs. rejseudgifterne og en glippet Roskilde Festival, forhåbentligt hentes mange gange hjem på et senere tidspunkt i livet.
Det, jeg anser som værende den største asset ved mit internship, er helt klart at komme helt tæt nogle meget spændende personligheder og at lære af dem. Toke Kruse og Sebastian Seilund, de to danske stiftere af Billy’s Billing, har valgt en vej i livet meget lignende den, jeg rigtig godt selv kunne tænke mig gå.
Det er generelt en utrolig lærelig proces at opleve de helt tidlige år hos en succesfuld dansk startup, der har taget turen til San Francisco. Der tages mange store beslutninger hver dag. At opleve det på tæt hold styrker mig forud for den dag, jeg forhåbentligt selv står i samme situation med min egen startup.
Som intern lærer man selvfølgelig også en masse om det felt, man arbejder med – i mit tilfælde online marketing. Jeg vidste en del i forvejen, men lærer alligevel rigtig meget nyt hver eneste dag herovre, og bare det at få et indblik i mulighederne på det meget større amerikanske marked er en værdifuld lektion. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg får stor gavn af min nye viden fremadrettet.
Slutteligt er der selvfølgelig også en masse networking i at være i en by som San Francisco. Du arbejder sammen med nogle seje amerikanske kollegaer, og hvis man er bare lidt aktiv i startup-miljøet, mens man er herovre, får man hurtigt en masse nye connections. At udvide sit netværk og møde nye mennesker er vel altid positivt.
Fordelen ved de små startups
Hvis du også godt kunne tænke dig at bruge en ferie på et internship ligesom jeg har gjort det, så har jeg et vigtigt råd at give dig med på vejen. Gå ikke for ensporet efter at få en plads i et par bestemte meget kendte virksomheder.
Selvom det selvfølgelig kunne være vildt fedt at lande et internship hos Google, Apple eller Facebook, så er konkurrencen om de stillinger også meget stor og kun få kommer igennem nåleøjet. Jeg siger ikke, at man ikke skal søge hos de kendte virksomheder, det skader jo ikke og er ganske fint at prøve.
Jeg siger bare, at du også kraftigt bør overveje de små og mindre kendte startups. Ikke nok med at konkurrencen her er lavere, så vil jeg også påstå, at der er mindst lige så meget at lære ved at være i en sådan virksomhed – hvis ikke mere.
I Billy’s Billing er vi under 20 ansatte, og grundet de få hænder i virksomheden er der ikke lang vej til at blive tildelt et ganske stort ansvar i den meget flade organisationsstruktur, der ofte er i en mindre startup. Man kommer hurtigt til at føle, at lige præcis ens arbejdsindsats gør en meget stor forskel.
I et lille startup vil du også lettere kunne komme tæt på firmaets stiftere og nøglemedarbejdere. Du vil blive inddraget i alle de små tekniske udfordringer, som programmørerne knokler med til dagligt, men også i de større strategiske beslutninger der fra tid til anden skal træffes. Så at være intern i en startup som Billy’s Billing går altså ikke bare ud på at hente morgenbrød og kaffe til chefen.
Tag action
Proceduren for at sikre sig et internship er i min optik egentlig ret simpel: Vær proaktiv. Søg alle de steder du kan, snak med alle i dit netværk og vær ikke bange for at henvende dig uopfordret til tech-virksomhederne. Det er en kliche at sige, men det værste, der kan ske, er jo blot, at du får et ”nej tak”.
Det er ikke nødvendigvis let at få et fedt internship, men hvis man virkelig vil og kæmper for det, er jeg helt overbevist om, at det lade sig gøre for alle. Især hvis man er lidt kreativ. Engagement er nøgleordet i den sammenhæng.
Held og lykke med jagten!
Følg Alexander på Twitter og læs med i Alexanders næste brev hjem.