Forskere fra Aalborg Universitet Esbjerg har udviklet Virtual Dressing Room, som hjælper onlinekøbere med at få tøjet til at passe.
Et klik, to dages ventetid og tre timer foran spejlet i frustration over, at det tøj der kom med posten ikke passer eller på anden måde sidder forkert. Mange handlende på webshops har siddet med en ærgerlig fornemmelse når postpakken når frem og kjolen sidder for stramt. De pågældende webshops og e-handlere kan forvente, at kunderne finder et andet sted at handle tøj når oplevelsen ikke er optimal, når man regner på slutresultatet i købsprocessen.
En bedre oplevelse
Nu har et forskerteam med rødder i Aalborg Universitet Esbjerg fundet frem til en løsning, som kan øge den positive købsoplevelse for forbrugerne samt afværge tøjstørrelseskatastrofer og tilbageleverancer, skriver aau.dk.
Forskerne har udviklet et såkaldt Virtual Dressing Room (VDR) som i praksis fungere ved, at en kunde stiller sig foran et 3D-kamera, som måler kundens kropsbygning og proportioner. Herefter skaber den tilkoblede computer en spejlfigur af den afbillede kropsbygning, og kunden kan nu prøve de forskellige styles og tøjprodukter, som på forhånd er lagret i computeren. Kunden kan tilmed bevæge sig foran skærmen, og derved se hvordan det virtuelle tøj ser ud fra flere vinkler.
[quote_box_center]”Det kan aldrig blive helt det samme som at stå i et ”rigtigt” prøverum, for kunden vil eksempelvis ikke kunne føle tøjet, men der er ingen tvivl om, at VDR vil give en markant bedre oplevelse af tøjet end ved blot at kigge i et katalog eller på en hjemmeside” siger Dr. Michael B. Holte, Projektleder ved Aalborg Universitet Esbjerg[/quote_box_center]
Men selvom det virtuelle ikke altid kan stå til mål med virkeligheden, er det for de handlende et behjælpeligt værktøj til at finde det rigtige stykke tøj. I samme ombæring mindskes tilbageleverancer for virksomhederne, som i forvejen kan være et ømt punkt for de danske webshops.
Siden 13. Juni 2014 er forbrugerne blevet tilgodeset i en del af et nyere EU-direktiv, som gør det nemmere for de handlende at returnere onlinekøbte vare og produkter. Ved at skabe et 3D baseret digitalt prøverum bliver antallet tilbageleverancer forhåbentlig reduceret, når problematikken altså omhandler forkert tøjstørrelse og deslige.
[quote_box_center]”VDR handler om at gøre det muligt at prøve tøj uden fysisk at have det på, og formålet er at nedbringe mængden af tøj, som kunder returnerer til internetbutikker på grund af forkert størrelse eller farve” siger projektleder Michael B. Holte[/quote_box_center]
D. 14. og 15. august for ganske nylig blev der i Kolding Storcenter afholdt en prøvesession, hvor kunder og interessenter fik mulighed for at prøve VDR på egen krop. Dataviden og brugeroplevelserne herfra skal vidne om de 2,5 år i forskerfelten har givet pote og om serviceproduktet bliver modtaget godt. Idéen bag maskineriet er til en vis udstrækning set før, hvor både H&M, Topshop og Tesco har været aktører på det virtuelle prøverumsområde.
Det bliver interessant at se i fremtiden når forbrugerne svinger sig rundt i Magasin fuld af virtuelle balkjoler og 3D tegnede pelsjakker.