Godt nyt er på vej til marketingfolket – Ifølge The Wall Street Journal, forventes det at Facebook i den kommende uge vil lancere den nye reklameplatform Atlas. Platformen Atlas er designet til at forbedre hvordan virksomheder idag, målretter og måler de reklamer de køber på tværs af internettet.
Atlas, er en re-manipuleret version af the Atlas Advertiser Suite business, som Facebook købte fra Microsoft Corp tilbage i 2013. Platformen Atlas skulle efter sigende hjælpe marketingfolk med at lokalisere og forstå deres målgruppes adfærd f.eks hvilke annoncer Facebook-brugerene har set, interageret med eller reageret på, det gælder både Facebooks egne tjenester og tredjeparts websteder og apps.
Ud over de demografiske oplysninger Facebook har om sine medlemmer, indsamler tjenesten også værdifulde data om de steder brugerne besøger, og hvilke typer af indhold de klikker på, og interagere med på tværs af sin tjeneste. Vi har spurgt Micky Weis, Digital Strategy Advisor hvad han forventer af platformen Atlas.
“Jeg har store forvetninger til Atlas fordi Facebook har en stor mængde rå data som endnu er ubrugt, og ligeledes ser jeg ikke cookies som fremtiden, men netop data koblet op på de enkelte profiler. Hvis de formår at tilkoble en brugers adfærd på tværs af nettet sammen med en brugers persondata på Facebook, vil man være i stand til at annoncere på en ny måde. Udover dette, er der forlydner om at Facebook vil bygge automatisk “bidding tool”, hvilket via deres store mængde data, vil føre til en meget bedre ROI på Facebook annoncer. I min optik tjener Facebook p.t alt for mange penge på at folk “forsøger” sig og ikke lykkedes med Facebook, og altså spilder deres annonce kroner. Ligeledes fordi der rigtig få – specielt i Europa, der er 100% dedikeret til Facebook’s annonce system,” Fortæller Micky Weis, Digital Strategy Advisor Tattoodo.com | Progenex | Ami James
På nuværende tidspunkt målretter og sporer annoncøren effekten af annoncer og reklamer ved at placere små koder på web brugernes computere, også kaldet “cookies”. Problemet med cookies ifølge reklameledere er, at de ofte er unøjagtige, upålidelige og de fungere ikke effektivt eller optimalt på smartphones og tablets.
Med Atlas, håber Facebook at løse de problemer, ved at koble brugernes interaktioner med annonce og reklame til deres Facebook-konti, som så efterfølgende kan bruges til at spore brugerne adfærd på tværs af både stationære og mobile enheder, om end anonymt.
“The biggest impact of this will be in mobile. People spend more time on mobile than on desktop, but marketers don’t spend there because cookies don’t work,” said an ad executive familiar with Facebook’s plans. “This could finally enable us to spend more money in mobile,” the ad executive added.
Facebook vil præsentere Atlas platformen i næste uge til Advertising Week konferencen i New York. De involverede personer fortæller at, Facebook vil pitche servicen som et “people-based-marketing” og samtidig slå på at cookies er en forældet og fejlagtig metode til målretning og sporing af online annoncer.
“Det er stadig et begrænset antal danske firmaer der er kommet på Facebook annonce program. Ofte er forklaringen at det ikke er muligt at tracke korrekt, eller svært at gøre målbart i form af leads, salg eller branding. Hvis dette gøres mere gennemsigtig, ser jeg Atlas som en god investering i fremtiden. Dog ser jeg deres største udfordring på deres mobile platform, hvor pladsen til annoncering er snævner og ofte kommer til at fylde alt for meget for forbrugeren. Ligeledes tror jeg ikke at ledelsen hos Google sidder med svedture. Vi skal stadig huske på at Google Adwords er til stor gavn for både forbrugerne og for annoncørerne – fordi folk søger efter produkter – folk er ikke på Facebook for at handle, men for at netværke, og hygge snakke med familie og venner.” Micky Weis.
Det rygtes at Google også arbejder på et “cookie alternativ”, det er dog ikke blevet offentliggjort endnu.
Kilde: The Wall Street Journal